Deel dit artikel
-

“Belang van partnerschappen en acquisities steeds groter voor BI”

Het belang van partnerschappen en acquisities wordt steeds groter voor de BI-markt. Het stelt Business Intelligence-partijen beter in staat markten te penetreren en complete oplossingen aan te bieden. Dat stelt IDC in een studie over de West-Europese BI-markt, die volgens het onderzoeksbureau tekenen van herstel vertoont.

IDC ziet de consolidatie van de markt verder voortschrijden doordat grotere spelers kleinere gespecialiseerde verkopers inlijven. Partnerschappen en acquisities maken het voor BI-bedrijven niet alleen makkelijker markten te penetreren, zo merkt het onderzoek op. Daardoor hebben ook klanten voordeel, omdat ze te maken krijgen met minder leveranciers.

Ondanks alle acquisities blijft de BI-markt overigens versplinterd. Zowel op mondiaal, Europees als Benelux-niveau is die markt verre van verdeeld. Wereldwijd heeft geen enkele partij meer dan tien procent in handen: SAS Institute is met 9,9 procent mondiaal marktleider, zo meldde IDC eerder deze maand. In de Benelux is Business Objects met 14,3 procent marktaandeel de grootste speler.

Het rapport ziet de Europese BI-markt de komende vijf jaar aantrekken met een omzetgroei van 14,9 procent tussen 2001 en 2006. Daarmee zou die markt aan het eind van de periode goed zijn voor een totale omzet van 2,5 miljard dollar, vergeleken met 1,2 miljard dollar in 2001. Was de groei tussen 1999 en 2000 nog 17,1 procent, in het jaar erop slonk die tot een magere 1,8 procent. Oorzaken: een inzakkende wereldeconomie, kleinere BI-contracten en een langere sales-cyclus omdat beslissingen over BI op steeds hoger niveau binnen organisaties worden genomen.

Een belangrijke driver voor de aanstaande groei blijft volgens het bureau de groeiende focus van bedrijven "op het efficiënter maken en optimaliseren van processen en prestaties". De toenemende vraag naar analytische applicaties leidt tot een stijgende vraag naar onderliggende BI-tools. Ook wordt de groei volgens IDC voortgestuwd door toegenomen belangstelling voor BI op het strategisch niveau van organisaties. Daarnaast krijgt het herstel een impuls door nieuw manieren om de software toegankelijk te maken, zoals webinterfaces en mobiele apparaten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond