O2+ schudt Duitse markt op

De Duitse vakpers raakt vandaag maar niet uitgeschreven over het samengaan van KPNs E-Plus en Telefónica Duitsland of O2. Dat is nauwelijks verwonderlijk: er ontstaat een telecomgigant die marktleider T-Mobile/Deutsche Telekom alleen al qua aansluitingen passeert. Maar wie heeft nou echt de beste kaarten in handen?
O2+, zoals de combinatie in de volksmond al wordt genoemd, is de optelsom van de nummer drie en vier op de Duitse mobiele markt. Samen goed voor 43 miljoen klanten. Deutsche Telekom telt 37 miljoen klanten. De huidige nummer twee in de markt is Vodafone met ruim 32 miljoen klanten.
De Duitse mobiele markt consolideert. De gemiddelde Duitser heeft al 1,4 mobiele aansluitingen. Nieuwe abonnees aantrekken is lastig. De marges worden dunner. E-Plus en O2 hebben vooral jonge klanten die eerder minder dan meer willen besteden. Dus moeten kosten worden bespaard. Analist Ekkehard Stadie spreekt in dit verband van een ‘gedwongen huwelijk’.
De uitdaging zit hem wellicht niet meer in mobiel, maar in quad play. Oftewel een combinatie van breedband internet, televisie, vaste en mobiele telefonie. Om die reden sloten Vodafone en Deutsche Telekom eerder dit jaar een intentieovereenkomst om gezamenlijk breedband tot 100 Mbps uit te rollen. Maar dan wel via de oude infrastructuur, namelijk de telefoonlijn. Via noodgrepen (vectoring) zou de snelheid nog enigszins verhoogd kunnen worden. Deutsche Telekom bood overigens via deze infrastructuur al televisie aan, net als KPN via DSL.
Eind juni greep Vodafone echter zijn kans. Het bood miljarden voor overname van Kabel Deutschland, het Ziggo of UPC van Duitsland. Als die overname wordt goedgekeurd, krijgt Vodafone toegang tot ruim 8,5 miljoen klanten en 15,3 miljoen huishoudens. Kabel Deutschland zit in een groot deel van Duitsland met 100 Mbits. Vodafone kan dus in de toekomst aantrekkelijke pakketten verkopen. Triple of quad play is ook in Nederland succesvol gebleken.
O2+ heeft in dit opzicht de slechtste kaarten. Alleen O2+ biedt DSL-diensten aan, maar geen televisie. Een kort avontuur met Alice TV werd vorig jaar alweer beëindigd. Maar de kaarten zijn nog niet volledig geschud: Saillant detail is dat Reggefiber (deels eigendom van KPN) sinds kort brood ziet in de Duitse glasvezelmarkt en KPN een belang behoudt in O2+.
Overigens heeft de Duitse Monopolkommission nu al laten weten dat de overname alleen onder voorwaarden wordt toegestaan. De Duitse mededingingsautoriteiten vinden dat er minimaal vier aanbieders moeten zijn.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond