Deel dit artikel
-

Helemaal gratis en voor niets

Het Banner Panel velt maandelijks een oordeel over reclamecampagnes op het internet. De panelleden bekijken uitingen op criteria als originaliteit, functionaliteit en esthetiek en letten op gebeurtenissen na de klik. Deze maand: Helemaal gratis! Onder redactie van Bas Vlugt.

Genie 5,3

Koen Verhagen: "De bedoeling van dat scrollbarretje is natuurlijk de indruk te wekken dat je naar beneden kunt scrollen. Als je dat probeert, klik je natuurlijk meteen door naar de site. Een goedkope manier om kliks te genereren. De vraag is natuurlijk wel wat de waarde van dit soort kliks is. In de regel zijn doorklikratio's van dit soort fop-uitingen hoger dan uitingen die alléén met een heldere propositie de interesse van de ontvanger proberen te wekken. KLIKS is in dit geval dan dan ook een afkorting voor: 'Kan Lekker Indrukwekkend Klinken, Soms.' De respons na de klik ligt echter meestal beduidend lager, omdat een groot deel van de respondenten na de klik toch het gevoel krijgt dat ze erin getuind zijn, omdat ze eigenlijk niet van plan waren te klikken, maar wel om te scrollen. De vormgeving is natuurlijk beroerd. Alleen het blauwe kleurtje refereert naar de afzender Genie, wat eveneens een gemiste kans is. Daardoor laat Genie ook nog eens 99,5 procent gratis branding liggen."

Jeroen de Bakker: "Herhalen is de kracht van reclame, moet deze adverteerder gedacht hebben. Niet 1 maal, niet 2 maal, niet 3 maal, maar 4 maal gratis in een banner moet toch wel tot een hoge click rate leiden. De consument is niet gek. Gratis bestaat niet, laat staan 4 maal gratis."

GSMWeb 5,8

Jelle Kolleman: (Deze banner trilt heftig op en neer ?Red.) "Super irritante banner. Kan me echt niet voorstellen dat iemand dit graag ziet of niet kan wachten om hierop te klikken. Vreselijk ding. Door dit soort uitingen krijgen mensen een hekel aan banners!"

Koen Verhagen: "Het valt op en het irriteert. Wie op prijs concurreert, hoeft er niet goed uit te zien. Hoe goedkoper het smoelt, hoe minder de consument de indruk heeft dat zij geld betalen voor opsmuk. Dat is een strategie die ongetwijfeld werkt, maar geen schoonheidsprijzen zal verdienen. Ook niet van mij."

Inktclub 6,1

Jelle Kolleman: "Gratis inkt ja, toch maar even klikken dus! Gratis is altijd goed, zeker als het voor mijn inktslurpende apparaten is, dan kan het niet gratis genoeg zijn. Mijn aandacht is getrokken door de aanbieding. Missie geslaagd, ik klik! Bij dit soort uitingen, die denk ik heel behoorlijk doorklikken, mits ze goed getarget zijn, is het heel belangrijk om met name een heldere landingspage te ontwikkelen, die aansluit bij de uiting, zodat een consistent beeld ontstaat. Dit zal de conversie verhogen. Daar ligt voor deze club dus nog een kans!"

Jeroen de Bakker: "Bij de Inktclub kan je online inkt bestellen voor je printer. Da's makkelijk. Het weggeven van wat inkt voor een eerste bestelling lijkt een voor de hand liggend trial-instrument. In de banner ontbreekt de afzender. En dat is een gemiste kans. Iedereen weet dat weinig mensen klikken, dus gebruik dan de uiting ook voor het bekend maken van je bedrijf."

Telegraaf 6,5

Koen Verhagen: "De belofte is helder, de vormgeving weinig spannend."

Jeroen de Bakker: "Deze banner is niet spectaculair, maar wel duidelijk. Het idee achter deze banner is goed. Het laatste nieuws op je eigen site, verzorgd door De Telegraaf. Dit is een voorbeeld van content syndication. Uiteraard linkt het laatste nieuws naar de site van De Telegraaf. Dat levert deze krant extra bezoekers op die geïnteresseerd zijn in nieuws. Zonder dat er een banner aan te pas komt. Briljant."

Flair 6,5

Jelle Kolleman: "1000 x kans gratis nieuwe Flair! Op www.FlairOnline.nl roept de banner in drie achtereenvolgende beelden. Geen briljante copy dus, maar de uiting voldoet wel aan een aantal basis eigenschappen: Logo? Check! Afbeelding van het product? Check! Aanbieding? Check! Geen gekke banner dus."

Jeroen de Bakker: "Deze banner is goed opgemaakt. Het logo, de URL en het packshot van het magazine staan continu in beeld. De actie vind ik minder. Het is duidelijk dat men bij Flair de database met potentiële lezers wil vullen. En omdat huisadressen meer waard zijn dan e-mailadressen worden de winnaars per post bekend gemaakt. Erg sluw."

Het panel bestaat uit Jeroen de Bakker, managing director van Qi (qi-ideas.com), Jelle Kolleman, creative director bij interactiebureau Redurban (redurban.com) en Koen Verhagen, creatief directeur van Bone Advertising (bone.nl).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond