Farmaline reduceert CO2-uitstoot per pakket met 15%

TONGEREN, 14 juni 2021 – Wie naar voorbeelden van duurzame bedrijven gevraagd wordt, denkt allicht niet spontaan aan de e-commerce sector. En toch slaagde Farmaline – dat in 2020 een boerenjaar kende – erin om zijn CO2-uitstoot het voorbije jaar met 15% te reduceren. De eyecatcher in het duurzaamheidsplan van de grootste online apotheek van België? De uitrol van een uitgestrekt netwerk van afhaalpunten, meteen één van de grootste op vlak van e-commerce in België.
Critici van e-commerce halen het argument ‘duurzaamheid’ gretig aan. Als één van de grootste e-commercespelers van het land besloot Farmaline daarom het voortouw te nemen in deze. “We hebben dusdanig geïnvesteerd dat we vandaag CO2 –neutraal zijn”, aldus oprichter Lode Fastré. “We geloven dat duurzaamheid voor een bedrijf een olympisch minimum wordt. Om onze CO2-uitstoot met 15% per pakket te verlagen, beten we ons vast in de twee klassieke uitdagingen in e-commerce: logistiek en verpakking.”
Grootste netwerk van afhaalpunten
Op vlak van logistiek stond de online apotheek voor een belangrijke uitdaging: de stroom aan bestellingen op een duurzame manier tot bij de klant krijgen. “Vanuit die centrale vraag gingen we het gesprek aan met onze logistieke partners. Het opvallendste resultaat is een wijdvertakt netwerk van afhaalpunten, één van de grootste in België op vlak van e-commerce. Zo kunnen onze logistieke partners de bestellingen bundelen en in één keer afzetten aan pakketautomaten of in postpunten, winkels en tankstations. De klanten pikken hun pakket op hun beurt op bij een afhaalpunt in de buurt, idealiter per fiets of te voet.”
De achterliggende strategie is simpel: “Hoe meer afhaalpunten, hoe korter de afstand voor de klant. En dus … hoe groter de kans dat iemand ervoor kiest om de bestelling zelf op te halen. Om het afhalen nog een extra duwtje in de rug te geven, tonen we de afhaalpunten nu ook als eerste optie tijdens de check-out in onze webwinkel. Bovendien laten we de kost van een verzending naar een afhaalpunt zakken voor bestellingen die de portvrije drempel niet halen.”
Van 30% naar 90% CO2-reductie
Eén van de betrokken logistieke partners is bpost. Karin Enzlin (business development manager) becijfert hoeveel CO2 er op deze manier bespaard wordt: “Uit een studie van de VUB, in opdracht van bpost, blijkt dat – alle consumentenverplaatsingen in acht genomen – de CO2-uitstoot van het transport met 30% daalt dankzij dit netwerk van pakjesautomaten en afhaalpunten. Als we het afhaalnetwerk op termijn verder uitbreiden, zouden consumenten zelfs hun auto niet meer hoeven in te stappen om hun pakje af te halen. Op die manier stoten we in het logistieke proces tot 90% minder CO2 uit. Dit is voor ons enorm belangrijk. We zijn permanent bezig met het verduurzamen van onze bedrijfsprocessen en -cultuur.”
Verpakking aanpakken
Om de milieu-impact van haar verpakkingen tot een minimum te beperken, nam Farmaline nog drie andere beslissingen: “We sturen geen ordernota meer mee om papierverspilling te voorkomen. Tussen de artikelen in een pakket zit zoveel mogelijk milieuvriendelijk en recycleerbaar opvulmateriaal. En als de producten niet fragiel zijn, komt er zelfs helemaal geen opvulmateriaal aan te pas.”
Resterende CO2-footprint compenseren
Dankzij al deze initiatieven daalt de CO2-uitstoot fors. Maar hij is daarmee nog niet tot 0 herleid. Om die CO2-neutraliteit toch te bekomen, compenseert Farmaline haar resterende uitstoot: “Als bedrijf steunen we een waterzuiveringsproject in de regio Kompong Chnang in Cambodja. Dankzij keramische waterfiltersystemen krijgen daar 1,7 miljoen mensen zuiver drinkwater, zonder dat ze het nog moeten koken op een hout- of houtskoolvuur. Zo is Farmaline zeker dat zijn volledige uitstoot daadwerkelijk gecompenseerd wordt. En minstens even belangrijk: op die manier voorzien we de lokale inwoners van schoon drinkwater, en dus een gezonder leven. Dat gezondheidsaspect sluit aan bij onze missie als online apotheek.”
Over Farmaline
Farmaline is 13 jaar geleden opgericht in Tongeren. Hier stelt het bedrijf momenteel 65 mensen te werk. Farmaline behoort sinds de herfst van 2016 tot het beursgenoteerde SHOP APOTHEKE EUROPE. Dat is één van de meest toonaangevende en snelgroeiende online apotheken in continentaal Europa: naast België heeft het ook online apotheken in Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Zwitserland en Nederland. Het bedrijf bedient 6,8 miljoen actieve klanten.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.