Deel dit artikel
-

Banner Panel

Het Banner Panel velt maandelijks een oordeel over reclamecampagnes op internet. Zij bekijken uitingen op criteria als originaliteit, functionaliteit en esthetiek en letten ook op de gebeurtenissen na de klik. Onder redactie van Maarten Hell.

Het panel bestaat uit Jeroen de Bakker, managing director van Qi en Qineboko, Jelle Kolleman, creative director Netpresence Indivirtual Media, en Koen Verhagen, creatief directeur van Bone Advertising.

Vizzavi (Veronica.nl)

Doelsite: www.vizzavi.nl/vizzavi

De Bakker: Vizzavi heeft als missie 'mobiele telefoons aan het internet te koppelen'. De actie met Sting maakt dit niet waar. Het is alleen een sitetraffic-generator door muziek van Sting te bieden. Uit respect voor de slachtoffers van de aanslagen in Amerika zong Sting alleen de single 'Fragile'. Logisch, maar voor Vizzavi een gemiste traffic-kans.

Kolleman: Vizzavi had goed kunnen scoren met deze banner als ze de streamingtechniek van Strawberries hadden ingezet en Sting alvast 'live' een stukje speelde. De banner is nu een net-niet banner, die met de eerste de beste gif-animator in elkaar is geknutseld.

Verhagen: Tja, Sting bij Vizzavi. Gecommuniceerd via een gif-bannertje met een beroerde animatie, want slecht getimed. Daarnaast wordt op een flauwe manier getracht kliks te genereren door de indruk te wekken dat je via de playknop het concert kunt starten.

Vindex (Webwereld)

Doelsite: www.vindex.nl

De Bakker: Deze zoeksite wil zich graag onderscheiden van de vele concurrenten. Het idee is goed: mensen aantrekken door expert te zijn op een aantal gebieden, zoals nieuws, reizen en muziek. De banner zou deze speerpunten duidelijker moeten communiceren.

Kolleman: Zoveel ruimte? zoveel onduidelijkheid! Pas na de klik wordt mij het een ander duidelijk over de nieuwe 'dienst' van Vindex. Hij valt niet op, hij trekt mijn aandacht niet, en als ik hem heel goed bekijk, snap ik er nog niets van. Dit is echt een slechte banner.

Verhagen: Mooi skyscrapertje, maar de boodschap is te kort door de bocht. Het is niet helder wat de oplossing van het cryptogram 'expert vinden' is, maar erger nog: de uiting maakt niet eens nieuwsgierig naar de oplossing.

Minick (Emerce)

Doelsite: Distefora.nl

De Bakker: De CTR van deze banner zal niet erg hoog zijn geweest. Dit was wellicht ook niet zo belangrijk, want dit is een zogenaamde naamsverandering-banner. Op de site staat dat Distefora 'new opportunities for information and communication' ontwikkelt. De banner is daar helaas geen voorbeeld van.

Kolleman: Doel is bereikt. Ik weet nu dat Minick voortaan Distefora heet. Duidelijke banner, zeker als het doel is om mij exact dàt te laten weten. Als het ook nog de bedoeling zou zijn om mij naar hun website te sturen, dan is dat niet gelukt.

Verhagen: Mooie uiting, mooie morph. Alleen had ik hiervoor nog nooit van Minick gehoord, dus komt die naamsverandering mij wel bijzonder vreemd over. Het bannertje staat ook al behoorlijk lang op dezelfde plek. Als ik Minick zou zijn, zou ik veel meer gebruikmaken van de techniek om series uitingen aan dezelfde browser te tonen. Laat twee à drie keer je naamsverandering-bannertje zien en ga vervolgens communiceren wat je nu eigenlijk doet en waarom dat voor mij zo belangrijk is!

Noordzee FM (Geld Online)

Doelsite: www.noordzeefm.nl/

De Bakker: Radio Noordzee probeert muziek gelijk te stellen aan water, liefde en de natuur. Dat hebben we namelijk allemaal nodig! Er zit niet echt een call-for-action in deze banner. Waarom zetten ze in de banner geen radiogolflengte? Dan weet ik in ieder geval nog waar ik ze kan beluisteren.

Kolleman: Vage, vergezochte banner. Als ik de iconen moet geloven heb ik absoluut geen Radio Noordzee nodig. Hiermee onderscheiden ze zich absoluut niet van andere radiostations. Het doet mij niets.

Verhagen: Schoolvoorbeeld van geïntegreerd communiceren en uitdragen waar je voor staat. Complimenten! Ik heb me weleens afgevraagd hoe je het belabberde platendraainiveau van Noordzee FM effectief kan communiceren via banner advertising. Het antwoord is: een uiting maken die er net zo beroerd uitziet als de zender klinkt!

Deel dit bericht

2 Reacties

Jan Gerritsen

Wat een ontzettende boerenkneuterige reacties van de 3 'wijze heren' … kritiek geven op reclame uitingen op een manier dat zelfs mijn achterlijke broertje het zou kunnen. Uit opmerkingen komt gewoon keihard naar voren dat de heren geen idee heeft wie er actief zijn in de internet markt : " Alleen had ik hiervoor nog nooit van Minick gehoord, dus komt die naamsverandering mij wel bijzonder vreemd over"Hoeveel waarde kun je dan hechten aan de kritiek die wordt gegeven? Sorry maar laat dergelijk werk over aan mensen die er echt verstand van hebben.

Henk Jan

de campagne van onlineticketshop verdient wel een review, ik heb een kleine staan op http://www.travelmap.nl/Frankrijk/Parijs/Parijs, maar de grote zijn ook erg cool. Volgens mijn google search zijn deze banners ontwerpen door De Jongens Ronner

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond