Deel dit artikel
-

“Als het moet brengen we een financieel noodverbandje aan”

Fred Rodenberg (49) is samen met Merien ten Houten van Ilse en Philip Jan Hartog betrokken bij Dotcomdoc, een nieuw initiatief om ondernemingen te helpen die ondanks goede producten of diensten de dupe dreigen te worden van de malaise in de financiële wereld. Rodenberg, die in het verleden onder meer algemeen directeur was van Commodore, is ervan overtuigd dat hij in nood verkerende dotcommers uit het slop kan halen.

Hoe is dit initiatief tot stand gekomen?

"We zijn alledrie actief als investeerder en kenden elkaar dan ook van NeBIB, het netwerk voor privé-investeerders of business angels. Met zijn drieën beschikken we over aardig wat zakelijke ervaring en daar wilden we wat mee doen. Er komen tegenwoordig bij NeBIB veel ICT ondernemers die vanwege het moeilijke economische klimaat in de problemen zijn gekomen. Ze zijn te makkelijk aan geld gekomen, zitten te ruim in hun organisatie en vinden vaak geen gehoor meer bij formele kapitaalverschaffers als banken en participatiemaatschappijen, terwijl het businessplan doorgaans heel valide is.

Wat wij willen doen is onderzoeken hoe we deze ontspoorde bedrijven weer op de rails kunnen zetten. We gaan ook met aandeelhouders en financiers rond de tafels zitten. Zo'n ondernemer heeft vaak al een heel traject van afwijzingen doorlopen en is in een soort doemscenario terechtgekomen. Dan is het goed dat er mensen zijn die er fris tegenaan kunnen gaan en hem weer uit de malaise kunnen helpen."

Denken jullie noodlijdende bedrijven wel gefinancierd te krijgen?

"We zullen in eerste instantie een beroep doen op privé-investeerders, niet alleen van NeBIB, maar ook van andere partijen. Business angels beleggen tien tot dertig procent van hun vrij vermogen aan risicodragend kapitaal. Nu het op de beurs minder gaat, zijn ze bereid om geld in andere beleggingen te stoppen, waaronder bedrijven. Wij noemen dat slim geld, want behalve geld brengen deze mensen doorgaans ook kennis in."

Waar gaat de belangstelling vooral naar uit?

"ICT-bedrijven met een internet-component kunnen we het beste beoordelen. We denken dat daar ook nog heel veel kansen liggen, maar we gaan er wel heel nuchter naar kijken. Internet is in onze optiek vooral een distributiemedium, niet meer en niet minder. De hype is er van af en zo zullen we de bedrijven ook benaderen."

Bent u niet bang dat er erg veel noodlijdende bedrijven bij DotComDoc zullen aankloppen?

"Dat zal wel meevallen. Er heeft in deze sector immers al een forse sanering plaatsgevonden en bovendien kunnen we redelijk snel een zogenoemde quick scan uitvoeren, een analyse van hoe het bedrijf er voor staat en wat de balanspositie is. Als we het dan nog steeds zien zitten, maken we een plan van aanpak. Er moet in elk geval marktpotentie aanwezig zijn."

Dat zal wel moeten, want een snelle verkoop of beursgang zit er in het huidige klimaat niet in.

"Je zult als bedrijf in elk geval zo snel mogelijk break even moeten draaien, bij voorkeur in drie tot negen maanden. Als het moet brengen we een financieel noodverbandje aan. We gaan zelf ook investeren in deze bedrijven, omdat we er wel iets aan willen overhouden."

Welke bedrijven hadden jullie willen redden?

"We hebben het zelf gehad over het Amerikaanse advertentiebureau 24/7, dat zich onlangs geheel uit de Europese markt heeft teruggetrokken. Dat is echt op zijn Amerikaans gegaan: snel de tent sluiten en afschrijven. Terwijl er misschien best mogelijkheden waren geweest om de Europese vestigingen te verzelfstandigen of bij een andere partij onder te brengen. Dat soort zaken hopen wij in elk geval wel te bewerkstelligen."

Deel dit bericht

1 Reactie

Teun van Essem

Leuk initiatief! Ben erg benieuwd naar de substantie; de meeste Internet bedrijven met capital problems kunnen het woord kapitaal meestal in capitals spellen. M.a.w. het zal niet om een paar ton gaan (zelfs niet in EURO) maar meestal om een operationeel tekort van EUR 750.000 of meer (als het tenminste een bedrijf is met enige substantie en serieuze kansen). Die Amerikanen achter 24/7 hadden namelijk een proportioneel groot probleem; dat is de reden achter de snelle sluiting. Het was of >EUR 2.000.000 erin of kappen. Ik ben benieuwd of dit het soort bedrag is dat dotcomdoc denkt te willen/kunnen investeren in een enkele opportunity. Met name belangrijk: hoe snel kunnen ze dat, want meestal is de nood, juist door omstandigheden op de financiele markten, hoog. Een proces van 6 maanden (zoals gebruikelijk in Nederland non-echt VC land) is dan ook meestal niet haalbaar. Hoe groot is dan een noodverband? Trouwens, aangezien de initiele hoge waardering van een bedrijf tot het hier genoemde probleem schijnt te leiden (als je teveel ophaalt ben je geen goede ondernemer lijkt de conclusie te zijn), zouden we dan kunnen stellen dat Dotcomdoc en de NEBIB zich nu met vulture capital gaan bezighouden, als een soort "saviour of the last resort"?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond