Industry Wire

Geplaatst door Seven Senders

Onderzoek naar grensoverschrijdende e-commerce: Deze consumenten kopen het meest in het buitenland

Berlijn, Duitsland, 26 januari 2022 – Het bezorgplatform voor internationale pakketverzending, Seven Senders, heeft een onderzoek gepubliceerd, waaruit blijkt welke consumenten het meeste shoppen op online shops in andere Europese landen In het kader van het onderzoek wordt dit klimaat begrepen als een optimale balans tussen een consumentengebied dat graag in het buitenland koopt, een hoge mate van digitalisering en een zeer goede grensoverschrijdende logistieke infrastructuur. De dertien markten met de hoogste omzet werden in het onderzoek meegenomen.

De resultaten van het onderzoek bevestigen over het algemeen dat Nederland gunstige voorwaarden heeft voor grensoverschrijdende e-commerce. Consumenten geven graag uit en bestellen graag op internet. 91 procent van de Nederlanders winkelt online. In geen enkel ander land is dit percentage hoger. Meer dan een op de twee bestellingen komt uit het buitenland (53 procent). De grensoverschrijdende e-commerce in Nederland heeft de afgelopen tijd 4,3 miljard Euro omzet bereikt. Dit komt overeen met circa 15 procent van de totale omzet in e-commerce. In een Europese vergelijking behoren Nederlandse consumenten tot de consumenten met een lage omzet in grensoverschrijdende e-commerce. Consumenten in Duitsland zorgden onlangs voor een omzet van 26,5 miljard euro voor grensoverschrijdende detailhandel. Er is in Nederland op sommige vlakken nog verbetering nodig, onder meer in de logistieke infrastructuur. Gegevens van de Universal Postal Union bevestigen, dat het land beschikt over een bovengemiddeld efficiënte infrastructuur, maar er is een tekort aan inzamelpunten voor pakketten, zoals blijkt uit de vergelijking met andere EU-landen. Er zijn 16 pakketaannamepunten per 100.000 inwoners in Nederland. In Oostenrijk is dit netwerk bijvoorbeeld veel dichter met 96 aanneem- en inzamelpunten per 100.000 inwoners.

Op dit moment bereikt Luxemburg de beste balans tussen tevreden, digitaal onderlegde consumenten en een zeer goede logistieke infrastructuur 86 procent van de Luxemburgers winkelt regelmatig bij online retailers in het buitenland. Er is een overeenkomstig aantal pakketten onderweg. Elke inwoner ontvangt en verstuurt ongeveer 17 pakketten per jaar. Er zijn 40 ophaalpunten per 100.000 inwoners beschikbaar. Italië en Portugal bieden een minder gebalanceerd evenwicht, die de vergelijkingslijst vervolledigen. Redenen hiervoor zijn een relatief minder veerkrachtige infrastructuur en consumenten zijn relatief terughoudend.

Tabel: Grensoverschrijdende consumentenindex met evaluatie in de onderzoeksgebieden en het algehele resultaat van het onderzoek. Beoordelingen volgen een schaal van 0-100, waarbij de score 100 overeenkomt met de beste beoordeling. De volledige ranglijst en alle informatie over de methodiek zijn hieronder te vinden: https://sevensenders.com/nl/cross-border-consumenten-index-rapport/

Rang Consumenten uit Consument Digitalisering Verzending Eindresultaat
1 Luxemburg 87,1 84,2 42,7 100,0
2 Duitsland 100,0 69,5 42,3 98,9
3 Oostenrijk 48,3 39,3 100,0 86,9
4 Frankrijk 72,8 67,7 34,7 80,8
5 Nederland 29,8 83,7 56,5 78,2
6 België 36,9 54,7 63,4 70,7
7 Ierland 78,4 52,8 11,5 64,7
8 Denemarken 25,9 100,0 16,4 64,4
9 Zweden 18,7 82,7 37,7 62,9
10 Finland 21,0 65,9 36,4 55,0
11 Spanje 27,6 53,6 15,7 41,9
12 Italië 32,4 0,0 22,1 20,9
13 Portugal 0,0 12,4 0,0 0,0

 

“Grensoverschrijdende e-commerce heeft sterke groeicijfers doorgemaakt door de coronacrisis. Sommige markten bieden echter betere omstandigheden voor grensoverschrijdende detailhandel dan andere”, zegt Thomas Hagemann, oprichter en Co-CEO van Seven Senders. “Met de grensoverschrijdende consumenten index willen we ons oriënteren op de markten waar vooral veel consumenten in het buitenland winkelen. Het doel is om online retailers te helpen de juiste markt, voorwaarden en infrastructuur voor hun bedrijf te vinden.”

-Einde-

Over SEVEN SENDERS GmbH: SEVEN SENDERS is het toonaangevende bezorgplatform voor pakketverzending. De onderneming verbindt afzenders met haar netwerk van koeriersdiensten van meer dan 100 pakketbezorgers in Europa, waardoor uitstekende, lokale verzending als concurrentievoordeel kan worden gebruikt. Met aanvullende diensten, zoals het claimcentre, verzekering, retourportaal en labels, maakt SEVEN SENDERS internationaal verzenden een eenvoudige zaak. Geautomatiseerde verzendmeldingen, tracking- en monitoringoplossingen zorgen voor een transparant verzendproces. Maandelijkse rapporten en analyses maken de op gegevens gebaseerde optimalisatie van de prestaties van internationale verzendingen mogelijk. Verzenders ontvangen alles uit één ha

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht