Deel dit artikel
-

Kwantum: ‘We doen het in één keer goed’

Bij Corendon Vliegvakanties bouwde Ronald van Dam het online kanaal in vliegende vaart uit, sinds deze week is hij in dienst van discounter Kwantum. De woonmarkt is het laatste onontgonnen gebied van e-commerce, een omgeving waar Van Dams ervaring juist nu van grote waarde is.

Waarom ben je bij Corendon vertrokken?
“Destijds ben ik door de eigenaar gevraagd als verantwoordelijke voor de online activiteiten. Dat heb ik 2,5 jaar gedaan. Het is een bedrijf dat hard groeit en waar heel veel gebeurt. Zo is er afgelopen jaar een investeerder toegetreden. Dat zorgde voor veranderingen.”

Een conflict bedoel je?
“Niet echt, maar de benadering van de werkzaamheden veranderde. In de oude constellatie voelde ik me als een vis in het water, want toen had ik een vrije en ondernemende rol. Als ex-ondernemer, met twaalf jaar ervaring, kon ik mijn eigen ding doen in een platte organisatie. Dat veranderde met de nieuwe aandeelhouder. Ik ben altijd gericht op groei; een participatiemaatschappij stuurt op rendement. In goed overleg met de eigenaar heb ik afgelopen zomer besloten het bedrijf te verlaten.”

Waarom Kwantum?
“Via-via viel mijn oog op de vacature van Kwantum. Daar zochten ze een zware e-commercemanager om een nieuw online georiënteerd team neer te zetten. Na een aantal gesprekken met de leiding bleek dit een hele mooie, passende uitdaging. Je kunt je afvragen waarom ik voor de markt van woondiscounters kies, aangezien ik in het verleden achtereenvolgens heb gewerkt in Finance, Telecom, Energie en Travel. De rode draad is dat iedere keer dat ik op een markt begon deze aan het begin stond van grote veranderingen. Corendon Vliegvakanties is een discounter, Kwantum ook. Mijn opgedane ervaring bij Corendon kan ik hier inzetten. Beide organisaties trekken dezelfde doelgroep aan.”

Zijn ze niet erg laat met een online strategie?
“Het is maar hoe je het bekijkt. Een winkelformule moet er ook klaar voor zijn om het online kanaal met e-commerce te betreden. Dat kun je heel vroeg doen en dan al doende leren, of, en dat gebeurt hier, ervoor kiezen om het wat later, maar wel in één keer goed te doen. Grotere winkelketens hebben lange tijd niet echt vanuit het perspectief van de klant gedacht. Nu dringt het besef door dat je de consument niet meer zomaar iets kunt opleggen.”

Wat houdt je werk concreet in?
“Het is mijn taak om de formulestrategie naar online door te vertalen. Voorheen was de folder voldoende om mensen naar de winkel te krijgen, maar dat proces is in de afgelopen jaren heel snel gewijzigd. Door internet is men anders gaan winkelen. Men komt binnen, snuffelt niet rond, en koopt goed geïnformeerd direct de benodigde artikelen. Of alles wordt direct online aangeschaft. Ik ben goed bekend met e-commerce, maar dit wordt wel een oefening in rust en beheersing. Ik handel graag snel, maar de organisatie moet wel mee kunnen. Niet te hard binnenkomen, een pas op de plaats maken en gedegen vooruitgaan. Ook een mooie persoonlijke uitdaging. Eerst moet ik een goed team neerzetten. Dat is key voor de toekomst. SEO, e-mail, et cetera, op elk onderdeel wil ik een eigen specialist in huis hebben. Zij moeten hun vakleveranciers aansturen. Dat is goed voor je organisatie, want de kennis is in huis, en je maakt daardoor weinig overhead.”

Hoe ziet het online speelveld eruit?
“De woonmarkt staat nog aan het begin van een, waarschijnlijk, grote groei. Bij concurrenten moet je denken aan bedrijven als IKEA en Leen Bakker. Het typische soort artikelen zijn zaken als vloerbedekking, behang, gordijnen en verlichting. Op deze onderdelen is Kwantum marktleider. Verlichting is, internationaal gezien, het snelste groeiende segment in e-commerce, hier liggen dus veel kansen online. Ook voor Kwantum die een spontane naamsbekendheid van 91 procent heeft.”

*) Dit interview verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine (#127).

Deel dit bericht

2 Reacties

Bryan

Goed om te zien hoe Kwantum inspeelt op de e-commerce. De online omzet enorm verhogen en een top webshop op poten gezet!

Jeroen Bos

Twee kanttekeningen wat mij betreft om rekening mee te houden: 1. Kwamtun is onderdeel van een beursgenoteerd bedrijf wat een zelfde of zwaarder beklemmend effect heeft op je handelen/ondernemerschap en 2. Meubels/pakketten is écht iets anders dan alleenstaande financiele transacties zoals in de reiswereld in termen van logistiek, retourstroom, omni-channel toepassingen etc. This is other shit waar ze in Maastricht nog steeds niet erg succesvol in zijn……( helaas )

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond