Industry Wire

Geplaatst door Oogst

Moeizame adaptatie universal Analytics: slechts 17 van de top 130 online bedrijven gebruiken Universal Analytics

Online Marketing Bureau Oogst deed onderzoek onder de Twinkle Retail top 100 en de Twinkle Travel top 30. Het blijkt dat in beide branches slechts een kleine minderheid de overstap heeft gemaakt naar de nieuwe standaard voor web analytics terwijl de huidige versies van Google Analytics eindig zijn.

Van de Retail Top 100 hebben slechts 13 ondernemingen Universal Analytics geïmplementeerd waarvan er 5 nog eens hebben gekozen om de ‘oude’ versie van Google Analytics parallel mee te laten lopen. Hiermee zijn slechts 8 ondernemingen volledig over naar Universal Analytics. Onder de early adopters zijn o.a. Wehkamp, Otto, T-Mobile, de Bijenkorf, Pabo en Zalando.

Een enkeling slaat de plank mis en gebruikt nog de synchrone versie of gebruikt deze naast de asynchrone versie terwijl die niet werkt. 7 van de 13 bedrijven die Universal Analytics gebruiken maken gebruik van Google Tag Manager. GTM heeft als voordeel dat slechts één code geplaatst hoeft te worden om diverse meet- en testcodes te plaatsen of wijzigen, met minimale IT belasting en zonder de noodzaak voor elke wijziging nieuwe releases af te wachten. De daadwerkelijke migratie naar Universal Analytics is daardoor met enkele muisklikken te realiseren.

De travel branche is even terughoudend in de overstap naar UA: slechts 4 van de 30 onderzochte reisaanbieders is overgestapt. Slechts een enkeling is totaal over (WTC.nl). De rest laat het parallel lopen met de voormalige versie van Google Analytics. Google Tag Manager wordt hier iets vaker gebruikt dan in de Retail sector.

Voordelen Universal Analytics
Universal Analytics biedt een completer en betrouwbaarder beeld van je bezoekers en klanten en verschaft online marketeers een dieper inzicht in online gedrag, klantwaarde en segmentatie. UA biedt tevens de mogelijkheid offline data zoals CRM of callcenter data samen te voegen me je online data. Dit vergroot de mogelijkheden tot betere aansturing van mediabudgetten en optimalisatiekansen op de website aanzienlijk en is daarom bij snelle adaptatie een concurrentievoordeel.
• Betrouwbaardere data door het gebruik van slechts één cookie en meer controle over meetdefinities, zoals de definitie van bezoeksessies.
• Cross device meting met gebruik van één user ID over diverse browsers, kanalen en apparaten (bijvoorbeeld mobile of tablet).
• Inzage in de Customer Lifetime Value (CLV) per klant. Dit maakt het bijvoorbeeld eenvoudiger om per klantsegment te bepalen wat het maximale rendabele marketingbudget is.
• Inzichten in de demografische opbouw van klanten door de koppeling met het CRM-systeem Hierdoor kunnen bijvoorbeeld cross- en upsell kansen beter geïdentificeerd worden.
• Import van offline data zoals callcenterdata, offline kassasystemen en klanttevredenheid enquêtes. Hiermee kunnen conversie en mediabudget verder geoptimaliseerd worden.
-einde-

Noot voor de redactie:
Oogst schreef meerdere artikelen over de aankondiging van Universal Analytics en de voordelen die deze vorm van web analytics biedt boven Google Analytics:
• Demografische segmentatie in Google Analytics
• Vijf redenen om nú naar Universal Analytics over te stappen
• Universal Analytics nog verre van universeel toegepast

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht