CMNTY start strategische samenwerking met O2MC

Sentimentanalyse binnen communities mogelijk voor marktonderzoekers
CMNTY, specialist in research community platforms, is een exclusieve strategische samenwerking aangegaan met O2MC, leverancier van een self-service web computing platform voor developers, klanten en partners. De samenwerking begon in eerste instantie met de ontwikkeling van de Emotion Engine™, een module die de emotie in berichten volautomatisch analyseert en onder andere ingezet wordt bij internationale onderzoeken van TNS NIPO.
Het strategische samenwerken van CMNTY en O2MC is erop gericht om nieuwe digitale mogelijkheden beschikbaar te maken voor managers van online communities. “Marketeers staan tegenwoordig dagelijks in contact met hun klanten en doelgroep via communities en social media”, stelt Maxim Schram, CEO van CMNTY. “Deze kanalen bieden uitgebreide mogelijkheden voor directe communicatie over en weer. Wij willen nieuwe manieren om die interactie te verbeteren en te stimuleren zo snel en goed mogelijk beschikbaar maken voor onze klanten. Data Science biedt heel mooie kansen hiervoor en daarom zijn we erg blij om structureel en exclusief te kunnen samenwerken met O2MC, expert op dit gebied.”
Emotion Engine™
De eerste uitkomst van de samenwerking tussen CMNTY en O2MC is de Emotion Engine™, exclusief verkrijgbaar via de nieuwe tool CMNTY Story. Deze engine kan de emoties in de berichten binnen een community volautomatisch herkennen. “Deze module geeft beheerders van een klanten-, werknemer- of researchportaal direct inzicht in de actuele stemming binnen de community en het stelt hen in staat om daarop reageren”, aldus Stefan de Kraker, CEO van O2MC. “Denk daarbij aan het filteren van positieve of negatieve berichten. Of het inspelen op de berichten waar een bepaalde mate van emotie uit spreekt.”
TNS NIPO
Marktonderzoekbureau TNS NIPO is een van de klanten van CMNTY waar de Emotion Engine™ nu wordt ingezet. “De Emotion Engine™ is inmiddels een vast onderdeel van onze analyses, die ook door onze lokale TNS kantoren wordt gebruikt”, vertelt Desirée van der Veen, Digital Research Consultant bij TNS NIPO. “Naast de gebruikelijke gespreksanalyses, biedt de engine een waardevolle aanvulling om snel een gevoel bij het sentiment van de gesprekken te krijgen, waarmee we de ‘stem van de consument’ daadwerkelijk kleur kunnen geven en de klant nog rijkere uitkomsten kunnen bieden. Ook zijn we hierdoor in staat om binnen relatief korte tijd de klant van de eerste, soms verrassende, uitkomsten te voorzien. Ook in de toekomst zal de engine zeer waardevol zijn, waar het gaat om gesprekken rondom onderwerpen als service, imago en tevredenheid, waarin emoties en sentiment vaak belangrijke drivers of beïnvloeders zijn. Een mooie tool, eenvoudig in het gebruik en een waardevolle aanvulling op de bestaande producten van CMNTY.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.