Deel dit artikel
-

Warner, Universal en Sony investeren in Shazam

Drie van de grootste platenmaatschappijen nemen een klein belang in Shazam. Het is niet bekend wat hun strategische doel daarbij is.

De Wall Street Journal meldt op gezag van directe bronnen dat Warner, Universal en Sony het aandelenpakket van een kleine andere investeerder in Shazam overnemen. Daarvoor zouden ze ieder zo’n drie miljoen dollar betalen.

De meeste recente waardering van Shazam ligt rond de vijfhonderd miljoen dollar. De platenmaatschappijen verwerven daarvoor rond de een à twee procent in de app om muziek en andere geluiden mee te herkennen.

Shazam is bekend geworden als app die muziek in de directe omgeving van een telefoon kan herkennen. Nadat een nummer is ‘getagged’ kan de gebruiker deze aan een lijstje toevoegen, delen met vrienden, op YouTube bekijken of het liedje kopen. Tegenwoordig wordt de techniek ook steeds meer ingezet bij tv-reclames. De geluiden daarin worden herkend en bieden de tv-kijker een directe koppeling op zijn telefoon naar mobiele landingpagina’s van de betreffende adverteerder.

Komende woensdag spreekt EMEA-directeur Josh Partridge van Shazam op Digital Marketing Live in de Beurs van Berlage in Amsterdam.

Foto: xinem (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond