Industry Wire

Geplaatst door DDMA

DDMA lanceert interactieve landschapskaart over voice en conversational AI

Voice en conversational AI hebben na hun intrede in het marketingdomein toepassingen gevonden in eindeloos veel disciplines en sectoren. Zeker als nieuwkomer kan het navigeren door het voice- en conversational AI-landschap hierom een lastige opgave vormen. Daarom introduceert de DDMA Commissie Voice het platform voicelandscape.com. Een interactieve landschapskaart die een duidelijk beeld schept van hoe de voice-sector in elkaar steekt en de partijen die erbij betrokken zijn. Partijen die op de kaart willen kunnen zichzelf aanmelden.
Ga naar Voice Landscape
Voice: van Smart assistenten naar klantenservice
Voice heeft in de afgelopen 3 jaar een enorme ontwikkeling meegemaakt. Een ontwikkeling in de zin van dat het kanaal heel anders wordt ingezet dan men aanvankelijk eerst dacht. Waar eerst de nadruk vooral lag op smart assistenten begeeft voice zich op dit moment vooral in de hoek van conversational AI en customer care. Dat is dan ook een van de redenen van het Voice Landscape-initiatief: om in kaart te brengen hoe voice nu eigenlijk zijn plek heeft gevonden binnen de marketingsector en om de toepassingen uit te lichten die het kanaal sinds zijn oorsprong heeft voortgebracht.
Een kaart om te verkennen, inspiratie op te doen en ‘op te scheppen’
De kaart is handig voor opdrachtgevers die voice als nieuw kanaal willen verkennen, maar nog niet zo goed weten waar ze moeten beginnen. Zo kunnen ze bij ‘User Organisations’ zien hoe andere organisaties – al dan niet in hetzelfde vakgebied – conversational AI en voice-technologie gebruiken. Wellicht inspireert dit hen om zelf met voice aan de slag te gaan. Bij ‘Technology Providers kun je zien welk tools en technologieën er allemaal te gebruiken zijn. Bij ‘Service Providers’ kunnen ze terecht om te kijken welke dienst het beste bij hun past om technologieën te implementeren. Maar ook voor de technologie- en service-aanbieders zelf is de kaart interessant. Omdat de kaart interactief is kunnen ze hun organisatie zelf aan de kaart toevoegen en kunnen ze potentiële opdrachtgevers direct laten zien wat ze in huis hebben. Tegelijkertijd kun je als opdrachtgever die voice al implementeert je voice-applicaties ten toon stellen en inspiratie bieden voor anderen.
Lee Boonstra (lid DDMA Commissie Voice): “Als DDMA Commissie Voice streven we ernaar om het gebruik van voice van de early adopters naar de early majority te brengen. Een van onze initiatieven om dit te bereiken is de interactieve voice landschapskaart met daarop een overview van het totale veld van Conversational AI. Een oplossing ontwikkeld vóór de Conversational AI / Voice community, dóór de Conversational AI / Voice community!”
Organisaties kunnen zichzelf aan de kaart toevoegen
Onder de eerder genoemde categorieën en de subcategorieën die hieronder vallen zijn alle partijen uit het voice-landschap verdeeld. Door op deze (sub)categorieën te klikken krijg je alle partijen van een bepaalde (sub)categorie op een rij met allemaal aanvullende informatie. Dit interactieve karakter is wat de kaart nou zo bijzonder maakt. En die interactie gaat dus nóg verder. Is jouw organisatie namelijk zelf actief binnen het voice-landschap? Klik op de (sub)categorie waar jouw organisatie onder valt en vul het formulier met gegevens over je organisatie in. Dan staat jouw organisatie binnenkort ook op de kaart. Werk jij bijvoorbeeld bij een partij gespecialiseerd in het ontwerpen van conversaties voor chat en/of voice-interfaces? Dan klik op de kaart op ‘Conversation Design’ en vul de gegevens van je organisatie in.
Let op: Iedere nieuwe inzending moet eerst worden goedgekeurd voordat een organisatie op de kaart komt te staan. Zo zorgen we ervoor dat de kaart altijd klopt.
Over DDMA
DDMA is de grootste branchevereniging voor datagedreven marketing, sales en service. Wij zijn een netwerk van adverteerders, non-profits, uitgevers, bureaus en tech-leveranciers die data op een innovatieve en verantwoorde manier inzetten voor interactie met consumenten. Met kennis en advies helpen wij onze leden datagedreven en klantgericht te werken, een visie op datagebruik te ontwikkelen en om te gaan met wettelijke veranderingen. Ook geven we onze leden een stem in Den Haag en Brussel en professionaliseren we de sector door het ontwikkelen van zelfregulering.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht