Industry Wire

Geplaatst door Universiteit Twente

DATA IN HET ONDERWIJS: VLOEK OF ZEGEN? ORATIE KIM SCHILDKAMP

‘Ik ben geen leraar geworden om vervolgens alleen maar met cijfers bezig te zijn’, of: ‘studenten zijn geen nummer’. Het zijn veelgehoorde uitspraken als het onderwerp data in het onderwijs op tafel komt. “Maar, als we het goed gebruiken, kunnen we er het verschil mee maken”, betoogt Kim Schildkamp, die vrijdag 11 november haar intreerede hield als hoogleraar Data-informed decision making for learning and development aan de Universiteit Twente. “Dat gaat niet vanzelf. Het is een complex samenspel van mens en data: het combineren van data met kennis, creativiteit en ervaring.”

Speciale gasten

Het is geen alledaags tafereel: een groep schoolkinderen op het podium tijdens een oratie. Kim Schildkamp nodigde voor de gelegenheid de kinderen uit de klas van haar zoon Dylan uit. Ze stelde de kinderen enkele eenvoudige vragen, zoals ‘Hoe heet je?’, ‘Hoe oud ben je?’, en ‘Tel eens tot tien’. Op basis van deze eenvoudige vragen legde ze uit dat er veel verschillende manieren zijn om data te verzamelen. Maar ook dat het dan vervolgens erom gaat met welk doel je deze data hebt verzameld en hoe je deze data gaat gebruiken om het onderwijs te verbeteren. De kinderen kwamen overigens niet alleen voor hun korte optreden bij de oratie naar de UT, ze namen tevens deel aan een activiteit van Pre-U om ze verder te laten kennis maken met de bijzondere wereld van wetenschap en technologie.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht