Industry Wire

Geplaatst door Factor Tachtig

Factor Tachtig roept creatieve bureaus op om ook B Corp te worden

Sinds kort is het Eindhovense B2B-bureau Factor Tachtig B Corp-gecertificeerd. Daarmee is het een van de eerste merkbureaus in het zuiden van Nederland dat zich aansluit bij de wereldwijde B Corp-beweging. Jeroen van IJzendoorn, oprichter en mede-eigenaar van Factor Tachtig, hoopt dat er snel meer marketing- en communicatiebureaus zullen volgen. Jeroen: “Als bureau heb je een adviserende rol. Daarmee sta je júíst in de positie om waarde toe te voegen voor mens, milieu en maatschappij. En een B Corp-certificering zorgt ervoor dat je die positie blijft ontwikkelen.”
Een B Corp-certificaat wordt toegekend aan winstgedreven organisaties die hun bedrijfsvoering inzetten als instrument voor positieve verandering. In het B Impact-assessment scoort een bedrijf punten over verschillende assen, van milieu en maatschappij tot organisatorische en sociale regelingen. Wie het assessment behaalt, mag zich B Corp noemen. Een titel die het Eindhovense merkbureau sinds kort met trots draagt.

Volgens hen is het zijn van een duurzaam merkbureau tweeledig. Enerzijds help je als communicatiebureau bij het vertellen van datgene waar jouw klanten voor staan en in geloven. Factor Tachtig raadt aan om klanten zorgvuldig te kiezen, zodat je verhalen vertelt die ook echt iets bijdragen aan mens, milieu en maatschappij. Jeroen legt uit: “Het belangrijkste voor ons is, bijvoorbeeld, dat onze klanten waarde toevoegen aan de technologie of duurzaamheid van de Brainportregio. Door samen hun duurzame initiatieven de wereld in te sturen, helpen we ze groeien en zo die maatschappelijke transities waarmaken.”

Anderzijds gaat het om langetermijndenken. Duurzaamheid is volgens Jeroen niet alleen ‘groen’ ondernemen, maar gaat ook om het maken van blijvende merken en het communiceren van concepten die zichzelf uiteindelijk terug gaan verdienen. “Wij werken samen met de klant aan hun merk voor de toekomst. Dat wil zeggen; wegblijven van ‘quick-fixes’, en altijd vanuit de kern van een merk redeneren. Duurzaamheid vraagt om een lange adem, zo ook als het om het maken van je merken gaat.”
Ethische marketing en communicatie
Bij Factor Tachtig is er veel oog voor ethische marketing en communicatie. Jeroen licht toe: “Adverteren zonder te misleiden, transparant zijn over data, en de doelgroep nooit verleiden voor iets wat ze niet nodig hebben. We hopen daarmee de ‘norm’ die in de marketingwereld heerst te doorbreken.”

Een leidende filosofie hierin is ‘less is more’, of hoe ze het bij Factor Tachtig liever zeggen: lss s mr. “Als onze klanten ons vragen om een creatieve give-away te bedenken, gaan we op zoek naar een bruikbaar cadeau dat een bijdrage levert aan de planeet. Zo zijn de cadeauboompjes via Trees for All al vaak goed in de smaak gevallen. Maar meer doen met minder gaat ook om gerichte marketingtechnieken toepassen. Denk aan ethisch met de behoeften van de doelgroep omgaan, je doelgroep selectief benaderen of selectief zijn in het verzamelen van data.”
Blijven verbeteren
Het merkbureau zet met hun sterke visie stappen naar een duurzamere en meer ethische manier van marketing en communicatie. En dat blijven ze doen. Een B Corp wordt namelijk iedere 3 jaar opnieuw gecertificeerd. Blijven verbeteren is dus noodzaak. Jeroen legt uit hoe ze dat gaan doen: “We willen met nog meer purpose-driven klanten samenwerken, en die purpose bij nog meer bestaande klanten naar boven hengelen, door ze te blijven prikkelen. Daarnaast willen we met meer B Corps samenwerken, en hopen we vooral andere bedrijven en bureaus te inspireren om ook B Corp te worden.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht