Higuita & Fairphone introduceren nieuwe Fairphone 5 met internationale campagne

De Nederlandse smartphonefabrikant Fairphone, die ‘s werelds eerlijkste en duurzaamste smartphone produceert, lanceert haar 5e generatie telefoon: de Fairphone 5. Creatief bureau Higuita ontwikkelde de online video campagne.
In de lanceringscampagne volgen we de hoofdrolspeelster die alle eerlijke en technische specificaties van de nieuwe Fairphone vertelt aan haar vriendin en iedereen die het maar horen wil. Want de Fairphone 5 zou de ultieme en meest duurzame smartphone moeten zijn.
‘Designed for you, made fair’
De Fairphone 5 is ‘ontwikkeld voor jou, duurzaam gemaakt’ zoals de tagline beweert. De smartphone is namelijk modulair, waardoor je zelf onderdelen kunt vervangen indien er eens iets stuk gaat. Bovendien zijn alle onderdelen gemaakt van zoveel mogelijk gerecyclede materialen. Overige grondstoffen zijn duurzaam gedolven en de werknemers die de telefoons maken, werken in goede omstandigheden. Daarnaast garandeert Fairphone software support tot 2031 en geeft het 5 jaar garantie op de telefoons. Stuk voor stuk voorwaarden gericht op een lange levensduur van de telefoon en een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk.
Niek Eijsbouts, creatief directeur Higuita: ‘Toen Fairphone ons benaderde en we hun bijzondere telefoon in handen kregen, werden we gelijk enthousiast. Als je Fairphone fans vervolgens over de telefoon ziet en hoort vertellen, werkt dat heel aanstekelijk. Samen met productiemaatschappij RubenPaulRuben hebben we daarom ook een script ontwikkeld rondom dat idee van de enthousiaste fan’. Rubenpaulruben deed de regie en productie van de video, die zich afspeelt in Amsterdam. Eijsbouts vervolgt: ‘Onze hoofdstad speelt geen enorme rol in de campagne, maar het is mooi dat de stad, waar Fairphone haar roots heeft en het hoofdkantoor is, terugkomt.’
Internationale roll-out
De campagne wordt uitgerold in Engeland, Nederland, Duitsland, Zwitserland en Frankrijk via Google en Meta en moet mensen ervan overtuigen om ook bij het kiezen van een smartphone voor de duurzame optie te gaan. Om hen meer uitleg te geven over Fairphone en de nieuwe telefoon is er ook een Guided Tour video gemaakt tijdens de opnames op de filmset.
Bekijk hier de hoofdfilm op YouTube
Download hier de film en stills uit de campagne.
Bekijk hier de Fairphone 5 Guided Tour.
Credits
Creatief bureau: Higuita
Creative director: Niek Eijsbouts
Art director: Joost Leek
Copywriter: Jan Wicher Emmens
Motion Designers: Etienne Plainex & Lyzanne Jonker
Agency producer: Tom Hoogenboom
Productie: Rubenpaulruben
Sound design: RECsound
Second unit: Mickey Vissers
Verantwoordelijk bij Fairphone: Jennettte Plooij, Jan Blaffert, Jan Köhler, Lora Haspels, Kim de Winter
Einde bericht
Noot voor de redactie/ niet voor publicatie:
Over Fairphone
Fairphone bouwt sinds 2013 aan een markt voor ethische elektronica en motiveert de industrie om meer verantwoord te handelen. Het bedrijf ontwerpt, produceert en verkoopt elektronica om de toeleveringsketen achter producten bloot te leggen, bewustwording te creëren voor de meest dringende kwesties, en te bewijzen dat het mogelijk is om dingen anders te doen. Samen met partners en toeleveranciers werkt het bedrijf er aan om zorg voor mensen en de planeet een natuurlijk onderdeel te maken van zakendoen.
Over Higuita
Higuita is het onorthodoxe full-service bureau met zowel digital development, campagne-ontwikkeling en design onder één dak. Het bureau is in 2020 gestart met het idee dat je in een overprikkeld medialandschap op kunt vallen door logisch na te denken. Net zoals de legendarische keeper René Higuita wist op te vallen op het veld. Het bureau bestaat inmiddels uit 12 vakidioten en ontwikkelt merkcampagnes en digitale producten voor o.a. Seepje, Unique, Film1, Canal Digitaal. higuita.amsterdam
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.