Nederlandse agencies blijven gestaag groeien in moeilijke economie

Het derde kwartaal van 2023 is afgesloten, de zomer is voorbij en de eerste agency-events hebben inmiddels plaatsgevonden. Dat agencies zich zorgen maken over de zomer periode is niemand ontgaan.
Als marktleider in bedrijfssoftware in België en Nederland bedient Teamleader meer dan 4000 agency-klanten in Europa. Daarom kijken agencies en belangenverenigingen naar ons om te bevestigen of wat gevoeld en gefluisterd wordt, ook zichtbaar is in onze data.
Bij agencies in Nederland zien we een groei van 6% vergeleken met het derde kwartaal van 2022, en respectievelijk 14,42% groei en 9,47% groei in het eerste en tweede kwartaal van 2023.
Het derde kwartaal van 2023 is in vergelijking met andere jaren niet heel erg anders. De krimp die te verwachten was tussen Q2 en Q3 was dit jaar een tikkeltje groter. Nederlandse agentschappen boekten dusver een een gemiddelde groei van 9%.
België streeft naar een status quo
In België daarentegen zien we geen echte groei in het derde kwartaal (1%). Het jaartotaal dusver is slechts 3%. Daarbij speelt ook dat in België een verplichte indexatie van 11% op loonkosten erbij is gekomen, waardoor er een groei tussen de 7% en 9% moet geboekt worden voor een gelijkspel met 2022. Een target dat vraagt om een stevige Q4.
Groei zit vooral in IT & programming agencies
De internationale cijfers en Nederlandse cijfers tonen gelijkaardige trends. Als we naar de verschillende types agencies kijken, blijven we vaststellen dat agencies in IT & programming jaar op jaar meer groeien dan reclamebureaus. Ook dit kwartaal zet die trend zich voort: reclamebureaus beleven een status quo, IT en webbureaus groeien met 7%.
Bij Teamleader blijven we de markt op de voet volgen. In onze Agency Life-podcast delen we gesprekken met agency-ondernemers. Die vind je op www.agencylife.nl. Agencies die willen deelnemen aan Teamleader’s Agency Benchmark-onderzoek, kunnen dat nog doen op www.agencybenchmark.eu.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.