Industry Wire

Geplaatst door Experian

Fraudeonderzoeksrapport van Experian toont een toename in fraudeaanvallen

76% van respondenten zag het aantal fraudegevallen het afgelopen jaar toenemen
82% van respondenten kan de snel veranderende fraudedreiging moeilijk bijhouden
76% van respondenten is het ermee eens dat op ML-gebaseerde fraudedetectie de meest effectieve manier is om fraude te voorkomen
Amsterdam, 9 November 2023 – Het nieuwe onderzoeksrapport van Experian over fraude analyseert de zorgwekkende toename in fraudeverliezen en de manieren hoe bedrijven dit kunnen tegengaan. Het onderzoek werd uitgevoerd door Forrester Consulting en verzamelde inzichten van 308 fraudemanagers binnen de sectoren financiële dienstverlening, telco’s en e-commerce uit tien landen in de EMEA- en APAC-regio’s: Nederland, Australië, Denemarken, Duitsland, India, Italië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika, Spanje, en Turkije.

Fraudeverliezen nemen aanzienlijk toe
Uit de bevindingen blijkt dat fraudeverliezen jaar na jaar toenemen voor meer dan driekwart (76%) van de respondenten. Organisaties in de financiële dienstverlening rapporteren de grootste verliezen. Verschillende factoren spelen een rol bij deze toename, zoals de aanhoudende financiële druk op consumenten, talloze datalekken waardoor gevoelige informatie op het dark web belandt en de opkomst van generatieve AI – waardoor technische vaardigheden die nodig zijn bij het uitvoeren van een fraude aanval afnemen.

Het aantal fraudeaanvallen is in bijna iedere categorie toegenomen. Binnen de financiële diensten en telco’s stijgen aanvallen op identiteitsdiefstal het sterkst en wordt op de voet gevolgd door aanvallen op accountovername en synthetische identiteitsaanvallen. In de e-commerce sector nemen ‘vriendelijke’ fraudeaanvallen voornamelijk toe bij retailers. Synthetische identiteitsaanvallen staan op de tweede plaats.

Uitdagingen en prioriteiten voor fraudepreventie
De grootste uitdaging bij het verminderen van fraudeaanvallen is, volgens het onderzoek, de toenemende hoeveelheid van valse positieven die de omzetdoelstellingen beïnvloeden (65%). Op de tweede plaats komen de hoge kosten die gepaard gaan met het gebruiken van meerdere soorten fraudepreventiesoftware (59%). Naarmate bedrijven hun fraudepreventiemogelijkheden uitbreiden met meerdere fraudepreventiediensten, is het cruciaal om de verschillende diensten via één platform en API te verbinden.

De belangrijkste fraude gerelateerde prioriteit is het aanpakken van vooroordelen in ML-modellen (68%). Dit benadrukt het belang van Machine Learning bij fraudepreventie. Transparante ML-modellen maken menselijk toezicht mogelijk zodat onbedoelde vooroordelen worden geïdentificeerd. Dit is essentieel om ethisch AI-gebruik te garanderen en om te voldoen aan de toekomstige regelgeving rondom AI.

“Onze onderzoeksresultaten tonen aan dat ML essentieel is geworden voor fraudepreventie, omdat het verbeterde detectie van zowel fraudeurs als legitieme klanten mogelijk maakt. Daarnaast biedt ML de analytische ruggengraat voor gedragsbiometrie en device fingerprinting, waardoor bedrijven consistent en passief klanten kunnen monitoren zonder de gebruikservaring te beïnvloeden. Dit is de sleutel tot een evenwicht tussen de inkomstengroei en adequate fraudepreventie”, zegt Veronica Flyckt, Director of Netherlands and CIS & Analytics Director Northern Europe bij Experian.

De toekomst van fraudepreventie
Bijna driekwart (73%) van bedrijven gelooft dat de toekomst van fraudepreventie zal worden aangedreven door AI/ML-oplossingen. De belangrijkste voordelen hiervan zijn een toename in acceptatiepercentages, minder verliezen door een grotere nauwkeurigheid bij fraudedetectie en een afname in de hoeveelheid handmatige beoordelingen en fout-positieven. Dit is cruciaal, aangezien 70% van de respondenten beweert dat fout-positieven hen meer kost dan fraudeverliezen.

Uit het onderzoek blijkt dat de belangrijkste factor voor het overwegen van fraudepreventie op basis van AI/ML voortdurende automatische bijscholing van het model is, om gelijke tred te houden met de veranderende fraudedreiging (85%). Deze mogelijkheid is essentieel voor bedrijven om snel te reageren op veranderende fraudepatronen en voorlopers te blijven op het gebied van fraudepreventie, omdat Generatieve AI het frauderisico verhoogt.

Download het volledige onderzoek hier voor meer informatie.

Methodologie
Het frauderapport van Experian is gebaseerd op een onderzoek van 308 fraudemanagers in financiële diensten, telco’s en e-commerce in tien landen in de EMEA- en APAC-regio’s: Nederland, Australië, Denemarken, Duitsland, India, Italië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika, Spanje en Turkije. Het onderzoek werd uitgevoerd door Forrester Consulting in juli 2023 om een beter inzicht te krijgen in de fraudedreiging en hoe bedrijven hierop reageren.

Over Experian
Experian is wereldwijd marktleider op het gebied van informatiediensten. Tijdens de grote momenten in het leven – van het kopen van een huis of auto, het studeren van een kind of het doen groeien van een bedrijf door nieuwe klanten te werven – stellen wij onze consumenten en klanten in staat om hun gegevens met vertrouwen te beheren. We helpen particulieren om financiële controle te nemen en toegang te krijgen tot financiële diensten, bedrijven om slimmere beslissingen te nemen en beter te presteren, kredietverstrekkers om op een meer verantwoorde manier leningen te verstrekken en organisaties om identiteitsfraude en criminaliteit te voorkomen.

We hebben 22.000 mensen in 32 landen en investeren elke dag in nieuwe technologieën, getalenteerde mensen en innovatie om al onze klanten te helpen hun kansen optimaal te benutten. Ons hoofdkantoor staat in Dublin, Ierland, we zijn genoteerd op de London Stock Exchange (EXPN) en maken deel uit van de FTSE 100 Index.

Leer meer www.experianplc.com of bezoek onze Academy website voor het laatste nieuws en inzichten van Experian Inc.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht