Nederlandse logistiekmedewerkers verliezen gemiddeld 4.3 uur per week aan levertijd door downtime

Amsterdam, 3 oktober, 2024 – Nederlandse logistieke bedrijven verliezen gemiddeld meer dan vier uur aan levertijd door downtime, wat bij 36% leidt tot extra stress en bij 34% tot overuren. Dit blijkt uit onderzoek van SOTI, getiteld The Road Ahead: Driving Digital Transformation in T&L, dat is uitgevoerd onder 1700 transport- en logistiekprofessionals, waaronder 200 Nederlanders. De resultaten brengen de aanzienlijke technologische uitdagingen en kansen binnen de sector aan het licht.
De wereldwijde transport- en logistieksector (T&L) streeft er voortdurend naar om de kwaliteit van de klantervaring te verbeteren op het gebied van snelheid, nauwkeurigheid en gemak. Met de toenemende intensiteit van het verplaatsen van goederen van A naar B, is de behoefte aan geavanceerde mobiele technologie om de operationele efficiëntie en klanttevredenheid te verhogen, nog nooit zo duidelijk geweest. Deze technologie stelt medewerkers niet alleen in staat om naadloos te communiceren, maar smartphones kunnen ook omvangrijke scanners en andere losse apparaten vervangen door applicaties die dagelijkse workflows stroomlijnen. Het gebruik van mobiele apparaten kan een cruciale rol spelen bij het behalen van de belangrijkste bedrijfsdoelen: hogere productiviteit, efficiëntie, tijdige leveringen en klanttevredenheid.
Het onderzoek toont aan dat Nederlandse werknemers gemiddeld 4.3 uur per week verliezen door downtime, wat aanzienlijk meer is dan in alle andere Europese landen die werden onderzocht. Meer dan een derde (36%) van Nederlandse T&L werknemers verliest zelfs meer dan vijf uur per week. Daarnaast besteedt 28 procent van de Nederlanders meer dan de helft van hun werktijd aan retouren, terugroepacties en leveringsfouten.
Slechte mobiele gebruikerservaring en security risico’s
Het onderzoek wijst erop dat de toename van mobiele applicaties heeft geleid tot een ingewikkelde gebruikerservaring, waardoor het aantal verzoeken om IT-ondersteuning is gestegen. De Single Sign-On (SSO)-functie van SOTI Identity biedt hier een oplossing voor door één enkele aanmelding voor meerdere apps mogelijk te maken, wat zowel de beveiliging als de efficiëntie voor gebruikers verbetert.
Security blijft een topprioriteit, met apparaat- en datalekken die aanzienlijke risico’s vormen. Hoewel de zorgen onder werknemers het grootst waren in Mexico (71%), Canada (69%) en Nederland (67%), was dit in elk onderzochte land een gemeenschappelijke zorg van meer dan de helft van de respondenten. Wereldwijd en in alle functies maakt 58% van de werknemers zich zorgen over het feit dat klantgegevens in verkeerde handen kunnen vallen. T&L-aanbieders moeten robuuste beveiligingsmaatregelen implementeren.
Meer dan driekwart (76%) van de Nederlandse deelnemers voelt zich voldoende getraind in het veilig opslaan van gegevens op hun mobiele apparaten. Hun grootste zorg is echter het verlies of de diefstal van hun apparaten, een probleem dat door 66% van de Nederlandse respondenten wordt genoemd.
Impact van individuele apparaten op bedrijfsvoering en welzijn van werknemers
De waarde van mobiele technologie maakt het toewijzen van apparaten aan individuele werknemers tot een vanzelfsprekende best practice. Dit stelt bedrijven in staat om te waarborgen dat mobiele apparaten up-to-date zijn, beschermd tegen cyberaanvallen en dat hun prestaties binnen de organisatie gemonitord kunnen worden. Toch geeft 75% van de Nederlandse frontline medewerkers aan dat het delen van apparaten steeds gebruikelijker wordt.
Door de huidige economische uitdagingen, waarbij kostbare tijd verloren gaat door downtime van apparaten en de vertragingen die daaruit voortvloeien, lopen werknemers het risico overuren te maken. Wereldwijd zegt 35% dat zij overuren maken door vertragingen, met aanzienlijk hogere percentages in regio’s zoals Mexico (43%), de VS (41%) en Canada (40%). In Nederland ligt dit percentage op 34%. Bovendien zorgt downtime van apparaten ervoor dat bijna de helft (48%) van de wereldwijde werknemers zich gestrest voelt, wat wordt verergerd door andere negatieve effecten op de betrokkenheid en het moreel van medewerkers. In Nederland is de stress door downtime van apparaten het laagst, met 36%, maar nog steeds aanzienlijk. Een vijfde (21%) van de wereldwijde ondervraagden gaf aan dat downtime betekende dat ze hun voorkeursroute verloren. In Nederland is dit percentage 24%.
Duurzaamheid en behoud van werknemers
Het onderzoek benadrukt ook de noodzaak van verbeterde duurzaamheidsinspanningen binnen de T&L-sector. Zo erkent 98% van de Nederlandse werknemers dat hun werkgevers stappen ondernemen richting duurzamer werken. Wereldwijd zegt 82% dat hun werkgever stappen onderneemt om de leverefficiëntie te verbeteren.
Desondanks vindt 75% van de Nederlandse medewerkers dat hun bedrijven meer zouden moeten doen om de planeet te beschermen. Bovendien zegt 65% van de Nederlandse frontline medewerkers dat ze hun baan zouden overwegen op te zeggen als hun werkgever onvoldoende doet om het milieu te beschermen, wat wijst op de mogelijke impact op het behoud van personeel.
Peter Schuchmann, Directeur Sales Benelux bij SOTI, zegt: “Ons onderzoek laat duidelijk zien hoe essentieel mobiele technologie is voor de T&L sector. In een tijd waarin efficiëntie en klanttevredenheid cruciaal zijn, kunnen geavanceerde mobiele oplossingen niet alleen de operationele uitdagingen aanpakken, maar ook bijdragen aan een betere werkervaring voor medewerkers en een duurzamere bedrijfsvoering. Het is nu tijd om de mogelijkheden van mobiele technologie ten volle te benutten, om zo zowel de kwaliteit van de klantervaring te verbeteren als de werkdruk te verlagen.”
Voor meer gedetailleerde inzichten kunt u het nieuwste onderzoek van SOTI, The Road Ahead: Driving Digital Transformation in T&L, hier downloaden.
Methodologie
SOTI voerde zijn onderzoek uit in mei en juni 2024 in 10 landen. Het is gebaseerd op 1700 online interviews met mensen van 18 jaar en ouder die werken als T&L-chauffeurs of in magazijnen bij organisaties met 50 of meer medewerkers. De steekproef is als volgt verdeeld: VS (300 respondenten), Canada (200 respondenten), VK (300 respondenten), Duitsland (100 respondenten), Frankrijk (200 respondenten), Nederland (200 respondenten), Zweden (100 respondenten), Mexico (100 respondenten), Australië (100 respondenten) en Japan (100 respondenten).
Over SOTI
SOTI is een bewezen innovator en marktleider op het gebied van het beheren en vereenvoudigen van mobiele oplossingen, waardoor ze slimmer, sneller en betrouwbaarder worden. Met SOTI’s innovatieve portfolio van oplossingen en diensten kunnen organisaties erop vertrouwen dat SOTI hun mobiele activiteiten verbetert en stroomlijnt, de ROI maximaliseert en de downtime van apparaten vermindert. Wereldwijd, met meer dan 17.000 klanten, heeft SOTI zichzelf bewezen als de go-to mobile platform provider voor het beheren, beveiligen en ondersteunen van mobiele apparaten van bedrijven. Met SOTI’s ondersteuning kunnen bedrijven hun mobiliteit naar eindeloze mogelijkheden brengen. Ga voor meer informatie naar soti.nl.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.