Industry Wire

Geplaatst door Mid-Year Marketing Monitor

Tweede editie Marketing Monitor: Social commerce is topprioriteit voor B2B-marketeer in 2025

In samenwerking met Validators en FD Mediagroep lanceert Company.info de tweede editie van de Mid-Year Marketing Monitor (MMM). Dit rapport is samengesteld door bijdragen van marketingprofessionals en geeft zowel inzicht in de uitdagingen die marketeers in de dagelijkse praktijk tegenkomen als in toekomstige hot topics. Kortom, voer voor het verfijnen van het marketingplan voor 2025.

De MMM heeft als doel marketingprofessionals te helpen bij het verfijnen van strategieën en stimuleren van creativiteit binnen hun vakgebied. Het rapport biedt een uitgebreid overzicht van de hot topics binnen het marketingspeelveld, ervaringen en praktische tips en wordt vooral gekenmerkt door de B2B-marketeer. 53% van de respondenten is actief in B2B-Marketing. Daarnaast bekleedt ongeveer 15% een functie in het hoger management, terwijl 10% de titel van Marketeer draagt en 8% zichzelf Online Marketeer noemt.

Enkele belangrijke bevindingen en verrassende verschuivingen uit de tweede editie van het rapport zijn:
Creativiteit en duurzaamheid stonden de afgelopen 12 maanden hoog op de agenda en digitale en online marketing blijven de boventoon voeren.
KPN, Jumbo en Lidl domineren de merkherinnering; gedreven door social media en EK-campagnes.
De marketingprioriteiten verschuiven: Social Commerce leidt, gevolgd door Demand Generation en Duurzaamheid.
AI evolueert van ‘frontier’ naar standaardpraktijk in de dagelijkse marketingactiviteiten.
ChatGPT is nog steeds de meest gebruikte AI-tool, maar visuele AI-tools winnen terrein.
Marketeers zijn optimistisch: 72% verwacht niet dat de marketeer binnen 5 jaar volledig wordt vervangen door AI.
Digitale media, vooral sociale platforms, domineren de budgetallocaties.
De aandacht voor employer branding en recruitment marketing groeit, maar nog zonder concrete doelstellingen.
Marktonderzoek evolueert naar een hybride model: interne expertise wordt versterkt en aangevuld met externe ondersteuning en self-service tools.
Tips van de Marketeers: zorg voor een goede balans tussen het omarmen van innovatie en het behoud van authenticiteit, klantgerichtheid en persoonlijke ontwikkeling.
Het winnende marketingteam voor 2025: een diverse samenstelling van technisch bekwame professionals die ook creatief, adaptief en samenwerkingsgericht zijn.

Over de Mid-Year Marketing Monitor
De MMM is een gezamenlijk, jaarlijks initiatief van Validators, Company.info en FD Mediagroep. Het rapport is een essentiële gids voor marketeers die willen excelleren in een snel veranderende omgeving. De volledige tweede versie van het rapport is via deze link beschikbaar: https://fdmg.nl/content/uploads/2024/10/Mid-year-Marketing-Monitor-2024-FD-Mediagroep.pdf

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht