Zebra Technologies presenteert ‘Modern Store’ met AI-agents voor winkelmedewerkers

Zebra Companion AI-agents en een exclusieve presentatie met retailer Mpreis te zien tijdens EuroCIS
Zebra Technologies Corporation (NASDAQ: ZBRA), een wereldwijde leider in het digitaliseren en automatiseren van frontline workflows, zal op EuroCIS demonstreren hoe haar Modern Store-framework inspeelt op de veranderende behoeften van retailers en consumenten. Daarnaast presenteert het bedrijf geavanceerde AI-oplossingen, waaronder de Zebra Companion-suite met AI-agents en haar toekomstvisie samen met de Europese supermarktketen MPreis.
“Retailers staan nog steeds voor grote uitdagingen: de krimp is hoog en moeilijk aan te pakken, conflicten vormen een bedreiging voor toeleveringsketens, het lijkt moeilijker om personeel te vinden, hogere productiviteit is noodzakelijk en de verwachtingen van de klant zijn hoger dan ooit,” aldus Mark Thomson, Retail Strategy Director EMEA bij Zebra Technologies.
Uit Zebra’s laatste Global Shopper Study blijkt dat bijna 90% van de winkelmedewerkers gelooft dat ze kunnen zorgen voor een betere klantervaring wanneer ze zijn uitgerust met mobiele technologische tools die communicatie en taken vereenvoudigen.
“Door AI-gestuurde oplossingen zoals AI-agents, voice AI en computer vision te integreren, kunnen retailers hun belangrijkste uitdagingen oplossen. Denk hierbij aan het verbeteren van de klantervaring, het verbeteren van de zichtbaarheid van bedrijfsmiddelen en voorraden en het beter betrekken van het personeel in de winkels zodat ze productiever zijn,” aldus Thomson.
Een speciale demo op de stand van Zebra zal de functionaliteiten tonen van Zebra Companion, die samen is ontwikkeld met een selectie klanten in Europa en Noord-Amerika. Deze oplossing zal vanaf het tweede kwartaal van 2025 beschikbaar zijn voor een selectie van klanten die zijn toegelaten tot het ‘early access pilot’-programma. Het programma omvat:
De Knowledge Agent die een conversatie-interactie faciliteert met functionele assistentie en standaard werkprocedures (SOP’s), waardoor nieuwe medewerkers sneller ingewerkt worden en direct toegang hebben tot essentiële informatie op het moment dat ze die nodig hebben.
De Sales Agent die winkelmedewerkers ondersteunt bij productgerelateerde vragen, realtime inzicht geeft in productbeschikbaarheid en prijzen en gepersonaliseerde cross-sell- en upsell-aanbevelingen biedt om de klantinteractie te optimaliseren.
De Zebra Device Agent die het gebruik en onderhoud van Zebra-apparaten maximaliseert door middel van geavanceerde probleemoplossing en contextuele gegevensintegratie. Dit vermindert downtime en zorgt ervoor dat retailactiviteiten niet worden verstoord.
De Merchandising Agent die gebruikmaakt van on-device beeldherkenningstechnologie om de status van het schap te analyseren en workflows voor de teams in de winkel te verbeteren. Dit helpt bij het aanpakken van merchandising problemen zoals lege schappen, verkeerde plaatsingen, planogram fouten en onnauwkeurige prijzen of bewegwijzering.
Op EuroCIS zal Thomson worden vergezeld door Christoph Enzinger, Head Sales Development and Support bij Mpreis, voor een presentatie (dinsdag 18 februari, 12:00 – 12:20 CET, Blue Stage, Hal 10 G65). Samen zullen zij bespreken waar AI nu al succesvol wordt toegepast, hoe het de productiviteit van winkelmedewerkers verbetert en hoe het nieuwe mogelijkheden biedt voor verlies detectie. Ook zullen ze laten zien hoe AI kan bijdragen aan klantervaringen die zelfs de meest veeleisende klanten tevreden stellen.
Bedrijfsleiders zijn erop gebrand om derving aan te pakken met nieuwe AI-oplossingen. Uit Zebra’s Global Shopper Study blijkt dat 43% van de Europese besluitvormers in de detailhandel al Gen-AI toepast. 38% gebruikt AI-gestuurde prescriptieve analyses om verliespreventie aan te pakken. Kijkend naar de komende drie jaar verwacht maar liefst 90% van de bedrijfsleiders in retail dat Gen-AI een grote of zeer grote impact zal hebben op voorraadbeheer en vraagvoorspelling.
Het retailteam van Zebra zal ook ingaan op hoe retailers de voortdurende macrotrends in de sector kunnen aanpakken door samen te werken met partners en gebruik te maken van Zebra’s uitgebreide portfolio van software- en hardware oplossingen. Dit omvat onder meer de nieuwe PS30 shopper self-scanner oplossing, EM45 RFID , KC50 Kiosk System , en Workcloud™ Sync die in één applicatie tekst, spraak, meldingen en video communicatie tools biedt.
Het Zebra-team wordt vergezeld door circa 15 leden van het PartnerConnect-ecosysteem, die aanvullende retailhardware- en softwareoplossingen bieden om het Modern Store -framework optimaal te ondersteunen en implementeren voor klanten.
Datum: 18-20 februari 2025, Düsseldorf Messe, Duitsland
Locatie: Zebra stand Hal 10 Stand A66. Presentatie met Mpreis: Dinsdag 18 februari, 12:00 – 12:20 CET, Blue Stage, Hal 10 G65.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.