Industry Wire

Geplaatst door Tussen de Linies

100-jarige Remia maakt trip down memory lane

‘Het is uitzonderlijk dat we een ‘periode commercial’ mochten maken in Nederland’

Het 100% Nederlandse familiebedrijf Remia bestaat 100 jaar. En wie jarig is, trakteert. Group for Brands en Hazazah maakten een [online] commercial namens het sauzenmerk, waarin oprichter Arie de Rooij en oude reclame-iconen van Remia als Gerard Joling en Kim Feenstra de revue passeren.

Marcos Garcia, marketingmanager Remia: ‘Deze film is een echte merkfilm. Ik hoop vooral dat de kijker een beetje trots wordt op zo’n mooi Nederlands merk – en Remia vervolgens ook op andere plekken tegenkomt en ervaart dat het honderdjarig jubileum daadwerkelijk met elkaar gevierd wordt.

Want naast deze merkfilm zijn er dit jaar allerlei activiteiten in het teken van onze verjaardag. Voor het eerst in honderd jaar wordt er bijvoorbeeld een saus op de markt gebracht die bedacht is door klanten; inmiddels zijn er online ruim 10.000 suggesties voor smaken binnengekomen. Maar er is bijvoorbeeld ook een sausbakjes-set gemaakt, met alle logo’s van Remia door de jaren heen. Op allerlei manieren nemen we de consument mee in ons jubileumjaar.’

Innovaties als frites-saus en de top-down fles
Stan van Zon, copywriter en strateeg Group for Brands, over de film: ‘We hebben de tijdslijn van Remia zo waarheidsgetrouw mogelijk in kaart gebracht, en alle belangrijke gebeurtenissen sinds 1925 tot leven gewekt. Van de margarine, chauffeurs uit de jaren ’50 en eerste emballage-medewerkers in de fabriek – tot trendsettende innovaties als frites-saus (de veel minder vette variant van mayonaise), vloeibaar bakken en braden en de top-down fles. Allemaal bedacht door Remia.

De film is een echte trip down memory lane, waarbij de crux iets ontzettend sympathieks heeft: iedereen publiekelijk bedanken die heeft meegeholpen om te komen waar Remia nu staat. Van Arie de Rooij, Remia’s reclame-iconen tot alle mogelijke medewerkers. Wij worden door de klant altijd aangemoedigd om groots en meeslepend te denken; dat doen ze zelf namelijk ook. De production value is dan key. Met Hazazah en Jeroen Mol hadden we gelukkig goede medestanders.’

Met uiterste precisie
‘Het is uitzonderlijk dat we een ‘periode commercial’ mochten maken in Nederland’, vult Jeroen van den Idsert, executive producer van Hazazah Film & Photography, aan. ‘De voorbereiding voelde als die van een speelfilm: zeer grondig. We hebben elk detail – van verpakkingen en props tot locaties, styling, haar en cast – met uiterste precisie historisch en visueel op elkaar afgestemd. De intensiteit van de samenwerking die deze shoot voortstuwde, maakte het tot een zeldzaam krachtige ervaring in reclame Nederland, mag ik wel zeggen.’

Regisseur Jeroen Mol tenslotte: ‘Voor mij zat de uitdaging én lol vooral in het tot leven brengen van de verschillende tijdsperiodes – 1925, 1951, 1967 en verder. Dat gold zowel voor de art direction als voor de keuze van acteurs, waarbij we bewust kozen voor klassieke gezichten die pasten bij de sfeer van toen.
En gelukkig heeft Amersfoort – waar Remia vandaan komt – nog veel authentieke, pittoreske plekken die perfect aansluiten bij de historische setting. In de postproductie hebben we de look & feel van die tijden vervolgens zo goed mogelijk proberen te vangen en iets geromantiseerd natuurlijk ;)’

‘Ik hoop vooral dat de kijker een beetje trots wordt op zo’n mooi Nederlands merk’ ~ Marcos Garcia, marketingmanager Remia

De commercial: https://vimeo.com/1085624294

Credits
Bureau: Group for Brands
Creatie: Stan van Zon, Frans Brand, Lysbeth Bijlstra
Verantwoordelijk aan klantzijde: Marcos Garcia, Daniëlle Saan
Productiemaatschappij: hazazaH
Regie: Jeroen Mol
Executive producer: Jeroen van den Idsert
Producers: Monique Jansen, Raoul Sturme
D.O.P.: Bjorn Charpentier
Production designer: Fleur Ankoné (Jelier & Schaaf)
Styling: Alette Kraan, Mariëlla Kallenberg
Hair & make-up: Renée Wijnhoven
Editor: Martin Heijgelaar
Post production: Ambassadors/Jeroen van Berkel
Muziek: Ambassadors/Maik Cox
Production managers: Annemijn Boon, Jordy Jousma
First AD (assistent director): Philip de Jong

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht