Philips blijft onduidelijk over e-commercestrategie

Philips exploiteert internationaal 14 webwinkels maar houdt nog steeds de lippen stijf op elkaar wat de digitale plannen en prestaties betreft. Het is niet bekend wel deel van de 1,4 miljard euro via eigen digitale verkoop wordt gerealiseerd.
Dat maakte Frans van Houten vanochtend bekend, of eigenlijk juist niet, toen hij in zijn nieuwe rol als bestuursvoorzitter de financiële resultaten over het eerste kwartaal van 2011 toelichtte. Zijn voorganger Gerard Kleisterlee vertrok naar Vodafone.
Van Houten presenteerde vanochtend een omzet die met 5,3 miljard euro 6 procent hoger lag dan die van een jaar.
De verdeling in omzet en bedrijfsresultaat over de afgelopen 12 maanden ligt als volgt:
Hieruit blijkt dat een kwart van de omzet wordt gerealiseerd met Consumer Lifestyle. Dat is 1,4 miljard euro in het afgelopen kwartaal. Enkel in deze tak van sport, waaronder huishoudelijke elektronica en persoonlijke verzorging onder vallen, is Philips actief met webwinkels, op drie continenten met 14 winkels.
Uit de HTML-code van de winkelsites blijkt dat ze werken met externe diensten als Omniture en Fireclick (analytics en e-mailmarketing) en Channel Intelligence. Voor bepaalde productgroepen adverteert het bedrijf met Google AdWords rondom de gelijknamige zoekmachine.
Over zijn digitale plannen is Philips niet transparant. Noch in de toelichting op de kwartaalcijfers, noch in de presentatie daarover voor media vanochtend klinkt ook maar een keer iets van digitale ambitie. Het is niet helemaal verrassend, aangezien Philips via het web onder eigen vlag winkels uitbaat en daarmee zijn dealers uit de offline wereld beconcurreert.
In het laatste kwartaal van 2010 voegde Philips één webwinkel aan zijn keten toe. Dat was een Europese winkel. Philips heeft nu webwinkels in België, Denemarken, Duitsland, Engeland, Frankrijk. Italië, Nederland, Spanje en Zweden. Buiten Europa exploiteert het elektronicaconcern directe digitale verkoopkanalen in Amerika, Rusland, Turkije en Zuid-Korea.
Philips boekt eenderde van de concernomzet in opkomende markten.
Het bedrijf voert een zeer actief beleid om de hele organisatie te verduurzamen, ‘groener’ te maken. In de jaren tot 2015 wil het bijvoorbeeld 50 procent efficiënter overweg gaan met zijn energieverbruik. In dit soort processen worden doorgaans ook de leveranciers betrokken. Bedrijven als Philips, Unilever en KPN doen in toenemende mate enkel nog zaken met organisaties die aantoonbaar een duurzaamheidsbeleid voeren.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Roel van Alebeek | Crimsonwing
Philips is een van de weinige bedrijven in Nederland die ATG gebruikt als eCommerce platform. Naast Philips zijn dat Vodafone en Bol.com.
Vergeleken met bijvoorbeeld Intershop zijn de beheerskosten van ATG fors hoger. Ik verwacht dat deze hoge kosten zwaar drukken op de resultaten. Wellicht verklaart dat de geheimzinnigheid.
Johan Schaap
Het is geen verrassing dat Philips geen cijfers wil delen over de online omzet. Die zal namelijk niet erg groot zijn. Philips durft overduidelijk (nog) niet in te zetten op het directe online kanaal. Hoogstwaarschijnlijk vanwege de angst voor een conflict met de traditionele retail. Het is een beetje als in de sketch van Herman Finkers over de kussentjesverkoop bij V&D (We hebben ze wel, maar we verkopen ze niet”).
Zolang Philips de officiele (eigen) adviesprijs blijft hanteren (je kunt altijd goedkoper vinden), bezorgkosten rekent tot 70 euro (niet echt industry standard), niet meedoet met vergelijkingssites en een aantal conversiekillers (account aanmaken, geen duidelijke vermelding bezorgtijden) in de shop laat zitten zal de afzet via dit kanaal niks zijn en niks worden.
Uiteraard zou het kunnen dat ze alles klaar willen hebben staan voor een groot offensief in de toekomst. Of dat er een ander masterplan achter zit wat ik niet weet. Daar zullen we dan maar op moeten wachten.
Ger Nijkamp
Alles wat je ‘negatief’ benoemd, is in deze fase volstrekt logisch, Johan. Punt is dat Philips serieus bouwt aan eigen webwinkels en dat qua prijspeil en voorwaarden gelijkgeschakeld moet blijven aan de dealers. “Uiteraard zou het kunnen dat..”: ga er maar gewoon van uit. Ze zijn natuurlijk niet gek, daar in Eindhoven. Maar je kunt nu eenmaal niet alles tegelijk.