Nederlandse winnaar bij European Design Awards 2025

Amsterdam, 10 juni 2025 – Het Nederlandse data- en designbureau CLEVER°FRANKE, onderdeel van ADC Consulting, is tijdens de European Design Awards 2025 in Ljubljana uitgeroepen tot Agency of the Year. De jury prees het werk van CLEVER°FRANKE om het voortdurend herdefiniëren van de rol van design in een datagedreven wereld. De prijs komt op een moment waarop design een steeds belangrijkere rol speelt in een wereld die wordt gevormd door data en kunstmatige intelligentie.
Meervoudig bekroond
Naast de hoofdprijs viel CLEVER°FRANKE nog drie keer in de prijzen:
- Goud voor de identiteit van het Design & AI Symposium 2024 (categorie: Integrated Identity Applications)
- Brons voor het T1D Index-platform (categorie: Information Sites)
- Een vermelding als finalist voor het Boeing Timeline Project (categorie: Digital Infographics)
“Deze award onderstreept de kracht van design: dit kan richting geven in een snel veranderende wereld. Nu AI en complexe systemen steeds meer invloed hebben op ons leven, is visualisatie essentieel. Niet alleen om uit te leggen wat er gebeurt, maar ook om een toekomst vorm te geven waarin technologie begrijpelijk, verantwoord en mensgericht blijft”, aldus Thomas Clever, co-founder en managing director bij CLEVER°FRANKE.
Design als strategisch voordeel
Ook Rik van der Woerdt, CEO bij ADC Consulting, benadrukt ook de rol van design bij het begrijpelijk maken van data: “De hoeveelheid data waarmee we werken, groeit al jaren. Design bepaalt steeds meer hoe we deze data interpreteren. Met het juiste design, kun je zelfs de meest complexe data toegankelijk en begrijpelijk maken. Dit laat zien dat de vertaalslag van data naar inzichten essentieel is voor het succes van jouw business. Ook al is je data nog zo sterk: zonder visuele vertaalslag bereikt dit niemand.”
Over de European Design Awards 2025
De European Design Awards worden beschouwd als een van de meest invloedrijke designcompetities in Europa. Jaarlijks worden er ruim 40 prijzen en 3 speciale onderscheidingen uitgereikt: Agency of the Year, Best of Show en Jury Prize. Alle designers die in Europa wonen of werken, mogen deelnemen aan de awards. Dit jaar vond de uitreiking plaats op zaterdag 7 juni, in het Grand Hotel Union in Ljubljana.
Einde persbericht
Over CLEVER°FRANKE
CLEVER°FRANKE ontwikkelt datagedreven oplossingen die complexe zaken begrijpelijk maken. Het bureau werd opgericht in 2008 en heeft vestigingen in Utrecht en Chicago, met een team van vijftig talentvolle medewerkers. Met behulp van technologie en creatief design verkent CLEVER°FRANKE regelmatig nieuwe manieren om informatie visueel te presenteren.
Het bureau heeft zowel nationale als internationale klanten, en werkte recent aan onder meer het Corona Dashboard voor de Nederlandse overheid, de identiteit en merkbeleving van het Eurovisie Songfestival 2021, en het Changing Childhood Project voor UNICEF. Deze projecten laten direct zien hoe begrijpelijke datavisualisatie het grote publiek kan helpen. CLEVER°FRANKE’s ultieme doel is het creëren van nuttig en mooi vormgegeven werk, dat mensen helpt dingen beter te begrijpen en hen ook inspireert.
Over ADC Consulting
In 2024 werd CLEVER°FRANKE overgenomen door ADC Consulting, een wereldwijd toonaangevend consultancybureau op het gebied van data en AI, met het hoofdkantoor in Amsterdam en kantoren in Kopenhagen en Stockholm. Samen vormen zij een van de toonaangevende data- en AI-bedrijven ter wereld.
CLEVER°FRANKE en ADC delen de missie om organisaties te helpen met het toepassen van data en AI. Zo krijgen deze organisaties zinvolle inzichten en grip op complexe informatie. Waar ADC uitblinkt in het bouwen van sterke, digitale infrastructuren en geavanceerde algoritmes, versterkt CLEVER°FRANKE dit met strategisch datadesign, krachtige datavisualisaties en intuïtieve gebruikerservaringen. Dit leidt tot een goede ervaring en tot maximale waarde voor klanten. ADC’s visie en strategie sluiten perfect aan bij de kernwaarden en aanpak van CLEVER°FRANKE. Dankzij de gecombineerde expertise, ervaren teams en internationale slagkracht kunnen zij hun klanten nog beter bedienen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.