Industry Wire

Geplaatst door EVS38

Hoogtepunten van het 38e internationale Electric Vehicle Symposium

Het EVS38, het internationale Electric Vehicle Symposium & Exhibition, is woensdag 18 juni afgesloten in Göteborg in Zweden, na drie dagen vol paneldiscussies, projectpresentaties en exposities.

Een belangrijk evenement in de sector elektrische mobiliteit
Van 15 t/m 18 juni kwamen onderzoekers, bedrijfsleiders en beleidsmakers van over de hele wereld bijeen in Zweden, een land dat voorop loopt op het gebied van innovatie in elektrische mobiliteit, om de nieuwste technologische ontwikkelingen en komende regelgeving in de sector te bespreken.
10 000 bezoeken en 260 exposanten uit meer dan 55 landen hebben hier ideeën uitgewisseld, best practices gedeeld en oplossingen aangeboden voor de toekomst van de mobiliteit, in Europa en wereldwijd.
Andreas Carlson, de Zweedse minister van Infrastructuur en Huisvesting, en Vincent Van Peteghem, de Belgische vicepremier, waren eveneens aanwezig en bevestigden in hun toespraken en deelnames aan de conferenties hun engagement voor elektrische mobiliteit.

Vier onderzoekers uit de Verenigde Staten, Duitsland, Zuid-Korea en Zweden werden bekroond voor hun wetenschappelijke werk tijdens een prijsuitreiking op 18 juni bij de afsluiting van de expositie. Gedurende deze drie dagen in het teken van elektrische mobiliteit, werden diverse wetenschappelijke thema’s behandeld die richting kunnen geven voor de toekomst:
– De uitbalancering van EV-accu’s voor hun veroudering, gepresenteerd door Eduardo Redondo-Iglesias, onderzoeker aan de universiteit Gustave Eiffel
– De efficiëntie van wisselstroomlading voor EV bij lage vermogens en de impact op lokale laadstrategieën, gepresenteerd door Thierry Brincourt, senior expert in elektrische mobiliteit en R&D bij de Franse elektriciteitsmaatschappij EDF.

Nederlandse bedrijven in de schijnwerpers op het Nederlandse paviljoen
Met steun van de Nederlandse overheid was er tijdens het symposium een Frans paviljoen ingericht, waar diverse activiteiten en conferenties plaatsvonden.
Ook Nederlandse expertise kwam tijdens EVS38 duidelijk naar voren. Roel Vissers, Chief Commercial Officer bij Milence, vertelde hoe zijn organisatie erin slaagt een innovatieve mobiliteitsdienst op te schalen binnen de Nederlandse context. Hij ging daarbij in op de samenwerking met publieke en private partners, en de uitdagingen rond de ontwikkeling van grootschalige infrastructuur voor elektrische vrachtwagens.
Robin Berg, oprichter en CEO van We Drive Solar, liet zien hoe Nederland vooroploopt met slimme laadinfrastructuur die verder reikt dan enkel opladen. Hij deelde hoe bi-directioneel laden en koppelingen met duurzame energieopwekking bijdragen aan een robuust en toekomstbestendig mobiliteitssysteem.

Utrecht wint E-Visionary Award
De stad Utrecht ontving de E-Visionary Award. Dit is een prijs voor de stad met de meest concrete initiatieven ter ondersteuning van elektrische mobiliteit.

Nissan kondigt een belangrijk keerpunt aan in zijn elektrificatiestrategie
Tijdens de slotceremonie hield Shunsuke Shigemoto, Vice President ePowertrain Technology, Research & Advanced Engineering bij Nissan AMIEO, een toespraak over de elektrificatiestrategie van het merk. Hij benadrukte dat Nissan de klanten die willen overstappen naar elektrische mobiliteit, wil ondersteunen door innovatieve oplossingen op maat te bieden, met als doel het bereiken van nul-emissie auto’s in 2030.

Om dit te bereiken kondigde Nissan de derde generatie van de Leaf aan, met een vormgeving geïnspireerd op de Japanse esthetiek. Deze nieuwe versie is ontworpen om te voldoen aan de eisen van de wereldwijde markt en is uitgerust met een 75 kWh tractiebatterij voor een actieradius tot 600 km. Hij is vanaf 2026 verkrijgbaar in het Verenigd Koninkrijk, gevolgd door een bredere Europese release. Met de belofte om batterijen te leveren die 15 jaar meegaan, getuigt deze auto ook van Nissans inzet op het gebied van accu-recycling.

Gericht op de industriële en maatschappelijke uitdagingen van Europa
Op 17 juni concentreerden de aanwezige Europese stakeholders zich op de grootste uitdagingen voor de toekomst. Tijdens een reeks conferenties behandelden experts en besluitvormers een breed scala aan onderwerpen, van marktstrategie en beleid voor elektrische voertuigen tot financiering, laadinfrastructuur, gegevensbeheer en autonome voertuigen. Centraal in de debatten stond de erkenning dat de financiering van de transitie naar elektrische mobiliteit aanzienlijke investeringen zal vergen, waaronder een brede uitrol van oplaadinfrastructuur, accuproductie, steun voor innovatie en omscholing van arbeidskrachten. Een ingrijpende verandering, want in 2025 zal een op de vier verkochte auto’s wereldwijd elektrisch zijn en deze trend zal de komende decennia versnellen, omdat elektrische voertuigen steeds betaalbaarder worden.

Europa is niet immuun voor de revolutie van autonoom rijdende voertuigen. In het kielzog van de pioniers China en de Verenigde Staten, bestuderen de Europese beleidsmakers de ervaringen van deze landen om te anticiperen op de toekomstige uitdagingen. Maar terwijl de Verenigde Staten en China aanzienlijke subsidies verstrekken om hun industrieën te ondersteunen, moet Europa zijn aanpak nog bijsturen: van subsidies gebaseerd op capaciteit of verliezen naar steun die meer gericht is op productie, activiteiten en de veerkracht van “Made in Europe”.

De geschiedenis heeft ons een les geleerd: de olieprijsrecords in 2008 brachten de energiecrisis meteen weer op de voorgrond. Om een herhaling te voorkomen, moeten strategische Europese industriële actors worden ondersteund, zelfs in moeilijke tijden. Het doel is om een gedeeltelijke autonomie (30 tot 50%) te garanderen en te voorkomen dat Europa opnieuw kwetsbaar is in geval van een toekomstige energie- of geopolitieke crisis.

Tot slot lijken elektrische vrachtwagens een oplossing te zijn voor koolstofarme transport- en distributiemethoden en winnen ze aan populariteit in heel Europa. De actieradius en recycling van de accu’s blijven echter grote uitdagingen om een volledige elektrificatie van het wegtransport te bereiken.

“In deze steeds turbulentere wereld moeten we opstaan en niet terugkrabbelen. Iedereen weet dat we voor een succesvolle massale elektrificatie van ons transportsysteem niet alleen moeten werken voor het klimaat en het milieu, maar ook voor de sociaaleconomische impact. Voor banen, voor de veiligheid, voor een bredere welvaart, en niet alleen geconcentreerd in bepaalde delen van de wereld maar evenwichtig verspreid over alle regio’s. De komende maanden zullen beslissend zijn om dit momentum om te zetten in een duurzame verandering”, verklaarde Chris Heron, secretaris-generaal van E-Mobility Europe.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht