Deel dit artikel
-

Infographic: toenemende zorgen over digitaal vertrouwen en AI-training

Nu bedrijven wereldwijd massaal AI omarmen, ontstaat er een nieuw knelpunt: consumenten maken zich steeds vaker zorgen over hoe hun gegevens worden gebruikt. Uit nieuw onderzoek van Usercentrics, een privacy-techbedrijf, blijkt dat een overgrote meerderheid van de Nederlandse consumenten (82%) niet volledig begrijpt hoe bedrijven hun data gebruiken, terwijl 57 procent zich zorgen maakt dat hun gegevens worden ingezet om AI te trainen.

Het rapport State of Digital Trust, gebaseerd op een enquête onder 10.000 frequente internetgebruikers in Europa en de VS – waaronder 1.000 in Nederland – schetst een somber beeld van het digitale vertrouwen in een wereld die in toenemende mate wordt aangestuurd door AI. De Nederlandse cijfers laten zien dat de afname van het vertrouwen grotendeels voortkomt uit een groeiend gevoel van commodificatie: bijna twee derde (62%) van de Nederlandse consumenten zegt het gevoel te hebben ‘het product te zijn geworden’. Naarmate het bewustzijn toeneemt, verandert ook het gedrag: meer dan de helft (53%) van de respondenten geeft aan minder vaak op alles accepteren te klikken dan drie jaar geleden, wat wijst op een meer voorzichtige benadering bij het eerste contactmoment met bedrijven.

Hoewel banken (58%) en publieke instellingen (66%) relatief meer vertrouwen genieten als het gaat om dataverzameling en -gebruik, is het vertrouwen in sectoren als sociale media (20%), horeca (21%) en de auto-industrie (21%) aanzienlijk lager. Consumenten zijn zich ook steeds bewuster van hun rechten onder privacywetgeving, maar slechts 45% vertrouwt erop dat toezichthouders hen daadwerkelijk beschermen en bedrijven verantwoordelijk houden. Bijna een kwart (22%) van de Nederlandse consumenten is zelfs sceptisch over de vraag of toezichthouders daartoe in staat zijn – of het überhaupt willen doen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond