ucid Software onthult strategieën voor beter digitaal samenwerken met bewust kleurgebruik

Amsterdam, 3 Juli 2025 — Lucid Software, leverancier van software voor visuele samenwerking en werkversnelling, heeft een door kleurexperts samengestelde handleiding gepubliceerd over de belangrijke maar vaak onderbelichte rol van kleur op het werk. “Work in color: The color-first playbook for better collaboration” biedt strategische inzichten voor het optimaliseren van de virtuele en hybride teamsamenwerking.
De handleiding is gebaseerd op inzichten van experts als Jill Morton, de CEO van Colorcom en directeur van het International Color Research Institute. Het gaat in op de significante invloed van kleur op de werking van ons brein. Morton benadrukt dat mensen naar kleur verlangen, dat onze hersenen van nature naar kleur zoeken en daar sneller op reageren dan op andere zintuiglijke prikkels.
Hoewel er al diverse onderzoeken naar de impact van kleur binnen fysieke werkomgevingen zijn verricht, wilde Lucid weten hoe de menselijke reacties op kleur kunnen worden benut om de duidelijkheid, creativiteit en samenwerking binnen virtueleomgevingen te vergroten. Samen met Morton beschrijven de experts van Lucid in deze handleiding hoe tactieken zoals strategische kleurcodering, het bieden van visuele ‘speelruimte’ en het aanpassen van kleuren die voor feedback worden gebruikt de communicatie stroomlijnen, creativiteit aanwakkeren en binnen teams een gevoel van psychologische veiligheid bevorderen.
Belangrijke bevindingen uit de handleiding zijn onder meer:
-
Kleur bevordert de cognitieve prestaties: Kleur kan het begrip met 73 procent vergroten. Een bewust gebruik van kleur kan bijdragen aan een toename van het aantal lezers met 40 procent.
-
De meeste teamleden neigen naar kleur: Gebruikers van Lucid wisselden de afgelopen drie maanden ruim 5,7 miljoen keer van kleur. De kleur waar zij het vaakst van afstapten, was wit. Dit is een duidelijk signaal dat mensen behoefte hebben aan levendigere visuele prikkels.
-
Rood wordt te vaak én op een verkeerde manier gebruikt: Voor feedback wordt vaak gebruikgemaakt van knalrode letters en strepen. Deze kunnen al snel te agressief overkomen en stressgevoelens oproepen. Lichtere tinten, en met name blauw, lenen zich beter voor het geven van feedback, terwijl kleuren als oranje en paars bevorderlijk zijn voor samenwerken, brainstormen en uitwisselen van ideeën.
-
Overdaad schaadt: Morton benadrukt de noodzaak van ‘visuele armslag’, oftewel een strategisch gebruik van witruimte en beperkte kleurpaletten ter voorkoming van cognitieve overbelasting.
-
Kleurvoorkeuren variëren per cultuur en generatie: Het onderkennen van deze verschillen kan bijdragen aan inclusie en saamhorigheid binnen virtuele teams.
“Work in color: The color-first playbook for better collaboration” bestaat uit de blogs: Unlocking the power of color in collaborationen Color theory for teamwork. Ook ontwikkelde Lucid in samenwerking met Jill Morton een Lucidspark template.
Jill Morton, CEO van Colorcom en directeur van het International Color Research Institute:
“De mens is een soort die naar kleur snakt. Ruim 30 procent van onze hersencapaciteit is ingericht op de verwerking van visuele prikkels, en kleur is ons meest directe en onderbenutte communicatiemiddel. Een strategisch gebruik van kleur kan zorgen voor een snellere afstemming tussen teams en kan wrijving tegengaan.”
De observatie van Lucid dat wit de kleur is waar mensen het vaakst van afstapten, bevestigt iets wat ik al jarenlang verkondig: mensen hebben een enorme behoefte aan kleur. Uit de onderzoeksgegevens blijkt dat mensen in dit tijdperk van virtueel werken meer dan ooit kleur willen zien.”
“Een overdaad aan kleuren binnen één ruimte geeft echter een chaotisch effect. De boodschap die je wilt uitdragen gaat daarmee verloren. Dat is waarom ik het belang van visuele armslag benadruk. Met strategisch gebruik van witruimte en bewuste kleurkeuzes voorkom je een overvloed aan informatie en stel je teams in staat om te focussen op de dingen die er het meest toe doen.”
Nathan Rawlins, de chief marketing officer van Lucid Software:
“Kleur bepaalt hoe we dingen interpreteren, hoe we daarop reageren en hoe we verbindingen aangaan. Dat geldt al helemaal voor digitale omgevingen, waarin een hoop nuances verloren kunnen gaan. Met Lucid kunnen teams bewuster samenwerkingsomgevingen ontwerpen en kleur gebruiken om de focus te vergroten, emoties over te brengen en voor effectievere samenwerking te zorgen.”
“Onze gebruikers wisselden alleen al in de afgelopen drie maanden 5,7 miljoen keer van kleur. We leiden daaruit af dat zij al een visueel en intuïtief begrip hebben van het feit dat kleur een verschil maakt. Met het Work in Color Playbook bieden we teams een kader om kleur te benutten om niet alleen voor esthetische verbeteringen te zorgen, maar ook om zaken effectiever te verduidelijken, prioriteiten aan te geven en samen te werken binnen moderne digitale werkomgevingen.”
###
Over Lucid Software
Lucid Software is toonaangevend leverancier van oplossingen voor visuele samenwerking en het versnellen van werkprocessen. Het helpt teams om de toekomst te visualiseren en vorm te geven door ideeën tot leven te brengen. Oplossingen van Lucid zijn onder meer het pakket voor visuele samenwerking (Lucidchart en Lucidspark) en airfocus. De combinatie van het platform voor visuele samenwerking en krachtige versnellers voor Agile, cloud computing en procestransformatie stelt organisaties in staat om het werk te stroomlijnen, voor interne afstemming te zorgen en op elke gewenste schaal voor zakelijke transformatie te zorgen. airfocus, een door AI ondersteund platform voor productmanagement en roadmapping, breidt deze mogelijkheden uit met functionaliteit die teams in staat stellen om taken op prioriteit in te delen, de productstrategie te definiëren en uitvoerende processen op de zakelijke doelstellingen af te stemmen. Lucid is het meest door Fortune 500-ondernemingen gebruikte platform voor visuele samenwerking. De oplossingen van Lucid worden ingezet door ruim 100 miljoen gebruikers binnen bedrijven in alle delen van de wereld, waaronder Google, GE en NBC Universal. Lucid werkt samen met marktleiders als Google, Atlassian en Microsoft en is met diverse prijzen bekroond voor zijn producten, snelle groei en werkcultuur. Ga voor meer informatie naarlucid.co.
—
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.