Industry Wire

Geplaatst door Monks

Sendcloud spreekt e-commerce ondernemers aan op hun trots in haar eerste merkcampagne

De producten nemen het heft in eigen handen en spreken hun ondernemers met humor, brutaliteit en een vleugje drama aan op de keuzes in hun verzendproces

Achter elke webshop schuilt een droom, een idee, een product waarin iemand zijn hart en ziel heeft gestoken. Maar als de verzending hapert door zoekgeraakte pakketten, onduidelijke tracking of torenhoge kosten, blijft die trots ongezien. Met haar eerste merkcampagne, onderstreept Sendcloud – de grootste verzendpartner van Europa – dat goede verzending essentieel is om je product op de juiste manier in de spotlight te zetten. Want trots op hun product, dat is natuurlijk iedere ondernemer.

In de campagnevideo’s, gecreëerd door bureaupartner Monks, nemen de producten zelf het voortouw om hun ondernemers aan te spreken op het verzendproces. Met humor, brutaliteit en een vleugje drama maken ze duidelijk dat de trots van hun bedrijf – namelijk zij zelf – de aandacht moet krijgen die het verdient. Verzenden is een manier om te pronken met wat je verkoopt. En met Sendcloud als je verzendpartner wordt dat een stuk makkelijker, en misschien zelfs wel leuk.
Dat die verzendbeleving ertoe doet, bleek eerder al uit onderzoek van Sendcloud. Maar liefst een kwart van de consumenten (27.7%) breekt een aankoop af bij twijfels over de levering. En wanneer een bezorging mislukt, keert meer dan de helft (57.4%) niet meer terug. Ook kleinere ergernissen, zoals beschadigde pakketten (50.9%), vertraging (31.2%), slechte service (26.2%) en onduidelijke tracking (21.7%) zijn reden genoeg om het bij een eenmalige bestelling te laten. Slechte verzending ondermijnt zo niet alleen je product, maar ook het vertrouwen van de klant.
Merel van Lente, Head of Brand Building bij Sendcloud, zegt: “Veel ondernemers zien verzending als technische bijzaak, terwijl het een essentieel onderdeel is van de klantbeleving. Ons onderzoek toont aan: wie slecht levert, verliest niet alleen omzet, maar ook vertrouwen. Producten zijn er om gevierd en met zorg bezorgd te worden, niet om te verdwijnen in het sorteerproces of je marge op te slokken. Met deze campagne laten we zien dat verzenden eenvoudiger is dan gedacht en dé manier om je product vol trots in de schijnwerpers te zetten.”

Amanda Bao, Hoofd Strategie bij Monks in Nederland, vult aan: “Dat verzenden zo complex is, en voor veel ondernemers eigenlijk een hoofdpijntaak, is natuurlijk absurd. Dat willen we in deze campagne graag uitvergroten door een mede-gedupeerde van zo’n slecht proces aan het woord te laten en te laten zien hoe het anders kan.”

De campagne is nu live in Nederland, België en Frankrijk.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht