Veel onbegrip over zakelijke financiën onder werknemers, maar weinig grijpen (nog) naar AI voor hulp

Amsterdam, 19 augustus 2025 – Één op de twee Nederlandse werknemers geeft toe onvoldoende begrip te hebben van zakelijke financiën, maar zoekt daarbij niet snel hulp van AI om dit te verbeteren. Terwijl AI steeds vaker wordt ingezet op de werkvloer, blijkt dat werknemers er weinig vertrouwen in hebben als het op zakelijke financiën aankomt. Slechts 6% van de werknemers vertrouwt financiële informatie gegenereerd door AI en digitale tools volledig.
Dit blijkt uit een onderzoek van Sapio, in opdracht van fintechbedrijf Pleo, onder 1.000 werknemers in Nederland. Dat het vertrouwen in AI zo laag ligt onder werknemers is opmerkelijk, aangezien 55% van de werknemers wél toegang heeft tot gebruiksvriendelijke AI-tools aangeboden door hun werkgever. Toch worden deze tools beperkt ingezet als het gaat om zakelijke financiën. Niet alleen vertrouwen weinig werknemers volledig op de door AI gegenereerde resultaten, ook geeft slechts 10% aan deze inzichten daadwerkelijk goed te begrijpen.
C-level executives optimistischer over AI
De top van het bedrijfsleven is positiever. Zo denkt 42% van de C-level executives dat AI een grote bijdrage gaat leveren aan de financiële kennis van hun teams. Ook andere werknemers zien mogelijkheden. Ondanks de slechts 6% die AI volledig vertrouwt op het gebied van financiële informatie, denkt bijna een derde (29%) dat AI wel kan bijdragen aan hun financiële kennis. Het potentieel is er, maar het vertrouwen blijft achter.
Technologie-overload
Pri Nagashima, VP Data, Analytics en AI bij Pleo vindt dat er in veel organisaties sprake is van een technologie-overload: talloze digitale systemen en tools die niet op elkaar aansluiten, elkaar overlappen of zelfs tegenwerken. In plaats van structuur en overzicht, ontstaat er verwarring. Dit voedt het wantrouwen richting AI en dus ook als hulpmiddel om financiële geletterdheid te verbeteren.
Om die cirkel te doorbreken, moeten we AI en andere digitale financiële tools niet langer als een losse tool beschouwen, maar als onderdeel van het team. Wanneer technologie slim en doelgericht wordt ingezet, versterkt het teams in plaats van ze te vervangen.
De inzet van AI op het gebied van financiën moet verder gaan dan alleen automatiseren. De echte waarde ontstaat wanneer AI samenwerkt met mensen: om te voorspellen, adviseren en mee te denken in beslissingen. Tegelijkertijd kan AI net als andere digitale tools goed ingezet worden als hulpmiddel voor werknemers om zich comfortabeler te voelen als het gaat om financiële kennis en begrip.
Het goede nieuws is dat de jongere generaties op de werkvloer erg open staan voor ondersteuning in zakelijke financiën, vooral via slimme technologieën zoals AI en andere digitale tools. Voor werkgevers is dit een uitgelezen kans om hun talent te ontwikkelen met intuïtieve tools, wat niet alleen leidt tot blijere collega’s met hogere vaardigheden, maar ook heeft dit direct positieve business impact.
Methodologie van het onderzoek
De enquête werd uitgevoerd door Sapio Research onder 1000 werknemers in Nederland, van alle functieniveaus en -rollen, met uitzondering van medewerkers op financiële afdelingen. De interviews zijn in mei 2025 online afgenomen via een online vragenlijst.
Over Pleo
Pleo is een slimme oplossing voor zakelijke uitgaven voor vooruitstrevende teams. Onze intelligente bedrijfskaart biedt duizenden bedrijven in heel Europa autonomie. Met functies zoals abonnementenbeheer, uitgavencategorisatie, factuurbetalingen, e-mailkoppeling en directe terugbetaling, wordt Pleo door meer dan 40.000 bedrijven gebruikt om hun zakelijke uitgaven te transformeren, waardoor financiële teams realtime inzicht krijgen en iedereen zich gewaardeerd voelt op het werk.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.