Deel dit artikel
-

ING: Online kanaal wordt nog belangrijker voor retail

Online verkopen maken circa 20 procent van de totale retail omzet uit, waar dit in 2019 nog 12 procent was. Dit gaat ten koste van zowel de fysieke food als non-food verkopen. Naar verwachting vindt er de komende jaren een verdere verschuiving plaats van fysiek naar het online verkoopkanaal. Niet alleen omdat consumenten het gemak van online winkelen blijven waarderen, maar ook vanwege het uitgebreidere assortiment dat online biedt, zegt ING Research.

Voor de Nederlandse detailhandel verwacht ING Research voor dit jaar een omzetgroei van 4 procent, waarbij alle segmenten bijdragen aan deze stijging. Hoewel de koopkracht verbetert, blijven consumenten voorzichtig met hun uitgaven in de winkelstraat. Dit komt onder meer door de aanhoudende economische onzekerheid, de geopolitieke spanningen en een nog altijd relatief hoge inflatie.

De consument blijft dan ook prijsbewust winkelen. Uit ING transactiedata blijkt dat discounters goede zaken doen, zowel in het food als in het non-food segment. Ook online verkopen winnen nog altijd marktaandeel ten koste van de fysieke winkels. Om concurrerend te blijven ontkomt de detailhandel er de komende jaren dan ook niet aan om te investeren in technologie en een klantgerichte service. Dit staat in het nieuwe vooruitzicht retail van ING Research.

Hoewel de inflatie nog altijd relatief hoog is, zijn de grootste prijsstijgingen in de detailhandel inmiddels achter de rug. In de eerste zeven maanden van 2025 werden goederen gemiddeld 2,5 procent duurder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dit betrof vooral voedingsmiddelen (+3,6%) en persoonlijke verzorgingsproducten, zoals shampoo en parfum (+3%).

Daarentegen werden schoenen (-0,7%) en elektronica (-0,8%) juist een fractie goedkoper dan een jaar eerder. “Mogelijk daalt de prijs van consumentenelektronica de komende tijd verder”, aldus Katinka Jongkind, sectoreconoom retail bij ING Research. “Door de handelstarieven van de VS exporteert China mogelijk meer en tegen lagere prijzen naar Europa, waardoor de prijzen van bijvoorbeeld televisies, wasmachines en koffiezetapparaten dalen.”

In deze dynamische retailmarkt zijn er nog genoeg retailers die laten zien dat succes mogelijk blijft. Dit doen ze door zich tijdig en slim aan te passen aan een veranderende markt. Terwijl winkeliers die blijven doen wat ze vandaag de dag doen over enkele jaren geen bestaansrecht meer hebben. Zeker nu klanten van retailers steeds meer waarde hechten aan een naadloze integratie van online en offline kanalen, waarbij fysieke winkels uitgroeien tot plekken van sfeer, beleving en merkervaring. Retailers die toekomstbestendig willen blijven zetten daarom vol in op innovatie door te investeren in technologie en een klantgerichte service.

Foto Andrea Piacquadio (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond