Deel dit artikel
-

Na Blokker en V&D: Is er nog toekomst voor de winkelstraat?

Winkeliers hebben jarenlang hun kop in het zand gestoken. Met als gevolg dat al tientallen ketens failliet zijn gegaan of er slecht voor staan. Het veranderend (online) klantgedrag kan domweg niet meer worden genegeerd, vinden Cor Molenaar en ABN Amro. Beiden kwamen deze week met aanbevelingen.

De Bijenkorf is tegenwoordig eigenlijk gewoon theater, vertelde CFO Susan Lenderink gisteren op de presentatie van het boek Kijken, kijken… anders kopen van Cor Molenaar in Amsterdam. Samen met Barry van Ruiven van MediaMarkt mocht zij uitleggen hoe De Bijenkorf met de tijd meegaat. Bijvoorbeeld door van het warenhuis een grote belevenis te maken. Met levendige presentaties, shows en demonstraties.

Van Ruiven legde uit hoe zijn bedrijf het roer drastisch omgooide door bij alle vestigingen (gerund door zelfstandige ondernemers) digitale prijskaartjes te plaatsen en de prijzen dynamisch aan te passen, al naar gelang het aanbod van online concurrenten. “We hadden nog wel even op de oude voet verder kunnen gaan, maar we realiseerden ons dat er nieuwe uitdagingen waren waarop we een antwoord moesten formuleren.” Straks moet iedere Nederlander op een uur afstand van een MediaMarkt zitten, zegt Van Ruiven. “Dan kunnen we bij wijze van spreken binnen een uur een iPhone 6-houder thuisbezorgen.”

De afgelopen jaren werd door winkeliers de schuld vooral gezocht in de economische crisis en de toenemende concurrentie van online webwinkels. En natuurlijk spelen deze factoren een rol, maar volgens Molenaar is dit een veel te gemakkelijke diagnose. Want nu de economie zich herstelt, blijkt het met heel veel winkels slechter te gaan dan ooit. V&D en Blokker waren hier deze week sprekende voorbeelden van.

Belangrijkste oorzaak: Consumenten trekken zich niets meer van bestaande structuren aan. Zij willen zelf bepalen wanneer ze winkelen en waar. Het klantgedrag is dus substantieel veranderd en als organisaties deze veranderingen willen overleven, moeten ze aanpassingen doorvoeren in hun aanbod, marketing, flexibiliteit, logistieke processen en financiële modellen. Molenaar: “Chapeau voor Blokker die bereid is om de formule op het nieuwe klantgedrag af te stemmen, maar bij V&D draaide het afgelopen dagen alleen maar om cijfers. Het echte reddingsplan heb ik nog altijd niet gehoord.”

Nieuwe verdienmodellen en innovatieve technologie kunnen helpen bij het verkrijgen van een concurrentievoordeel, concludeert ABN Amro in het vandaag gepubliceerde rapport ‘Technologie vraagt om aanpassing verdienmodel in de retail’. Snel kunnen inspelen op veranderend consumentengedrag is een absolute voorwaarde, meent de bank.

De retailer groeit meer en meer naar een rol als dienstverlener. Het gaat steeds minder om alleen de producten, maar om diensten die toegang geven tot deze producten.

De trend van bezit naar gebruik zal hierbij een belangrijke rol spelen. Dit betekent volgens de bank dat consumenten steeds vaker ‘gebruik’ in plaats van ‘producten’ afnemen. Daarnaast zullen producenten steeds meer rechtstreeks aan klanten gaan verkopen. De rol van het traditionele retailkanaal zal dus kleiner worden. In een deeleconomie zullen retailers minder verkopen, omdat consumenten producten aan elkaar lenen. En via maatwerk kunnen consumenten rechtstreeks bij de producent of op speciale platforms producten ontwikkelen of bestellen.

Consumentenbehoefte verschuift naar maatwerk (mass customisation), gepersonaliseerde aanbiedingen (predictive retailing), gemak (omnichannel) en positieve winkelervaring.

Molenaar ziet op dit moment al een belangrijk tweedeling in het retaillandschap na de crisis. Voor rationele aankopen gebruiken we internet en emotionele inkopen doen we op plekken waar het gezellig is.

Molenaar stelt dat een kleine tien procent van ons vrij besteedbare inkomen tegenwoordig gaat naar producten die tien jaar geleden niet bestonden, zoals smartphones, digitale televisie, apps en online abonnementen. We besparen op levensmiddelen en kleding. Of zoeken die bij de Action. “En die hebben het veranderend klantgedrag echt goed begrepen. Iedere week ligt er weer wat anders. De klant wil geprikkeld worden.”

Amerikaanse retailers zijn volgens Molenaar scherper. “Amerikaanse modewinkels doen onverkochte voorraden via Amazon of andere kanalen opnieuw in de verkoop, waardoor ze hun inkoopprijs terugkrijgen. Daardoor kunnen ze de winkel vrijmaken voor nieuw aanbod en blijven ze fris en actueel. Maar Nederlanders laten de onverkochte voorraad rustig twee jaar in de zaak hangen.”

Dit bericht is 830 keer gedeeld

8 Reacties

Jeroen Bos

Cor Molenaars boodschap wordt al jaren door hem ( en vele anderen ) verspreid. Beleving ontbreekt steeds meer in de winkels en er wordt bezuinigd op het personeel. Steeds meer consumenten zien dat ze beter online af zijn omdat ze daar meer info hebben, geen parkeerkosten etc. Voor funshoppen zijn consumenten nog steeds in, maar dan moet het ook écht fun zijn. Kijk in het gemiddelde winkelcentrum om je heen, en het zegt genoeg. De ideeën van Molenaar zijn juist, maar de gemiddelde retailer heeft geen liquiditeit meer om in zowel beleving als in technologie te investeren. Banken verstrekken steeds minder leningen omdat retail te risicovol is geworden. En zie daar……dan zijn we weer terug bij af. Het ironische is dat ABN AMRO en Molenaar samen optrekken om de boodschap te prediken, maar Dé Bank nee zegt tegen risico kapitaal……

Kak Jansen

Eens Jeroen, maar als de banken er geen toekomst meer in zien dan kan je er geen fuck aan veranderen.

Jeroen Bos

Klopt! Dus zullen retailers ( en vele andere bedrijven die last hebben van te voorzichtige banken ) moeten gaan kijken hoe ze alternatieve financieringsvormen kunnen aanboren zoals crowdfunding.

Z.Eur

Excuses, excuses, excuses. Altijd maar weer redenen opsommen waarom je niks kan als retailer en er niets anders op zit dan maar gewoon door te gaan met wat je altijd doet.
Alsof al dat investeren tot success zou leiden?
Zolang de mentaliteit van retailers en hun personeel niet verandert, wordt het helemaal niks meer in NL.
Ga eens 2 weken op reis door Europa langs alle grote winkelsteden in plaats van je vol te vreten en zuipen op een of ander strand aan de Middenlandse zee. Dan zie je eens hoe winkelen is in andere landen.
Geen chagerijnig winkelpersoneel dat rond hangt in hun gevangenis van doorsnee producten die er vorig jaar waarschijnlijk ook al lagen.
Kritische zelfreflectie doet wonderen vergeleken met blindelings investeren.

Jorgo

Natuurlijk is het jammer als ketens als V&D en Blokker verdwijnenl; maar dan met name voor het personeel! Elke transitie gaat gepaard met (ongewenste) schok. Ik ben er van overtuigd dat er ondernemers op staan die geheel in de geest van Molenaar met goede concepten de markt kunnen veroveren. En met een goed concept is financiering geen probleem! Voor wat betreft V&D geldt zachte heelmeesters, stinkende wonden. Jammer voor het personeel, zonde van het geld maar bovenal zonde van de tijd.

Monique Oostendorp. (www.fohnzwolle.nl)

Dit hebben ze echt aan hunzelf te danken, de klantgerichtheid is nul komma nul . Mijn eigen beleving en ervaring . Geen gevoel met het product wat ze verkopen en aan het werk voor de inkomsten( uitzonderingen daar gelaten). Zoek je iemand in het bedrijf voor advies, knap klussie…..?!?! Ze zijn druk met andere werkzaamheden of met elkaar. Dat is een cultuur bij dit soort bedrijven. Het is normaal nl. Inlevingsvermogen van een dode plofkip. Zo klaar mee met het woord recessie en crisis, dat creëer jezelf met zo’n houding. Daar kunnen dit soort bedrijven zich niet meer achter verschuilen. En de leidinggevenden en de verantwoordelijke big boss, die het meeste verdienen zijn niet meer gemotiveerd en dat zouden ze moeten toegeven. Dat doen ze niet ivm kwijtraken van inkomen en baan.

Ik geloof in dit soort zaken met mensen die weten waar ze het over hebben( producten) en die een duidelijke visie hebben en daar mensen bij zoeken. Dat heet passie voor je werk hebben en loyaliteit voor de rest ( bedrijf en baas). En geen concessie wat betreft werkuren, dat is je persoonlijke verantwoordelijkheid en niet voor je werkgever. Dat zou je thuis moeten regelen. Werken wanneer het nodig is en je verantwoordelijk voelen voor je eigen inkomen en niet bij je werkgever neerleggen. Zo uit de tijd is dat. Gewoon schouders eronder , niet zeiken en doorgaan. En haal je vreugde er zelf uit, niet bij een ander neerleggen.

Het is nu carnaval in aardige stukken van het land, snap er niets van…??? Dacht dat het bedrijfsleven het zo moeilijk had. Dan kan je toch niet dichtgaan…!! Kan iemand mij dit uitleggen, snap er niets van. Werk gewoon door en maak geen schulden of ga niet in de ziektewet na de carnaval.

Zo dit ben ik effe kwijt , heerlijk

Martin. G. Bloemscheer

Ook de hoge parkeerkosten in de binnensteden hebben een invloed op het winkel gedrag.

Armand G

Helemaal akkord met Monique.
. Enkele jaren geleden bezocht ik een klant die weigerde dat ik zijn personeel uitleg gaf over het produkt.
Daar moet bij dat multi zoals Amazon, Zalando, niets mogen verwachten van hun personeel dat €4.50 uur wordt betaald.
Het hele systeem is de verkeerde richting uitgegaan n.l. het was de bedoeling om het Oost blok naar ons niveau op te trekken niet om hen onder onze duiven te laten schieten voor bedrijven die alleen voor de winst gaan en totaal niet geinteresseerd zijn of ze onze maatschappij ondermijnen of niet

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond