Deel dit artikel
-

Nestlés webshop goedkoper dan retailkanaal

De kiem is gelegd voor een probleem dat in de toekomst alleen maar groter wordt. Nestlé is een van de eerste producenten die zijn artikelen goedkoper via de eigen webwinkel verkoopt dan de reguliere retail.

Dat gebeurt nog niet op grote schaal, maar is wel een eerste signaal van een ontwikkeling die vermoedelijk alleen maar groter wordt. Immers, steeds meer fabrikanten openen langzaam eigen webwinkels. Eerst om ervaringen op te doen, maar in principe weerhoudt niets hen ervan om daarna de concurrentie met zijn eigen wederverkopers aan te gaan.

In Zwitserland is het al zover bij Nestlé. Dat is met merken als Nesquick, Smarties, Maggi en Kitkat online goedkoper dan supermarkten Coop en Migros. Dat zal achter de schermen tot felle discussies leiden, maar in de krant houden zij zich vooralsnog rustig.

De retailers voelen zich bekocht omdat zij schapruimte inrichten voor Nestlé en reclame maken voor diens producten. In ruil daarvoor bedankt de fabrikant hen met een als parasitair aanvoelend eigen online verkoopkanaal.

Concerns als Unilever en P&G hebben inmiddels ook eigen directe online verkoopkanalen die retailers als concurrent kunnen ervaren. Bij chocolademaker Lindt & Sprüngli is inmiddels een kleine tien procent van de omzet afkomstig uit directe verkoopactiviteiten.

Foto: B Furnari (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

Nils

Wordt inderdaad een leuke discussie met de retailers. Maar de fabrikanten zullen tegenwerpen dat retailers al heel lang “fabrikantje” spelen door huismerken op de markt te brengen. En vaak doen ze dan ook nog heel erg hun best om de verpakking heel erg op de verpakkingen van de A-merken te laten lijken. Ook daar zit iets parasitairs in.

Straks liggen er – om de discussie kracht bij te zetten – alleen maar huismerken bij de Appie.

Erwin

Tja je wil toch alles op één plaats kunnen kopen en niet bij diverse webwinkels van fabrikanten? Elektronica snap ik het wel, maar van dingen als etenswaren zie ik het nut er niet direct van in.

Hans

Retailers bepalen toch was er in de winkel ligt. Einde A merken… Hebben fabrikanten toch een probleem als ze enkel de huismerk gaan verkopen.

Zie het energy blikje van de AH deze wordt 60.000 keer per dag verkocht, tegen RedBull met 15.000 stuks per dag in Nederland

Jan

fabrikanten en groothandelaren die aan consumenten verkopen , dat gaat helemaal niet. Deze partijen onderschatten de macht van de retailers. Aldi heeft al menige strijd met zijn leveranciers gestreden en voor zover ik weet , ook gewonnen en daarbij ging het om grote jongens als Coca Cola , Ferrero enz.

Justn

Dit is toch vooral een tijdelijk overgangs probleem. beide kanalen kunnen prima naast elkaar bestaan, en dienen een ander doel. als je savonds zin hebt in een chocolaatje ga je dat niet online bestellen. En als je 20 pakken nodig hebt voor kerst is het wel handig online te bestellen. zou me als retailer niet al te veel zorgen maken, ik ga mijn boodschappen echt niet verzamelen bij 20 webwinkels.

oh ja, de titel, een kiem gelegd?

Dennis

don’t bite the hand that feeds is hier wel een toepasselijke denk ik.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond