HubSpot lanceert Loop, dé nieuwe werkwijze voor marketeers in het AI‑tijdperk

Amsterdam, 8 september 2025 — HubSpot, de grondlegger van inbound marketing, introduceert Loop Playbook: een dynamische aanpak waarmee marketeers groei kunnen realiseren in een wereld waarin AI antwoorden geeft vóórdat potentiële kopers doorklikken en waarin hun aandacht versnipperd is tussen kanalen als YouTube, TikTok, Reddit en podcasts.
Verkeer en conversies verschuiven weg van eigen kanalen: tegenwoordig eindigt 60% van de Google‑zoekopdrachten zonder klik.* Dit betekent dat traditionele SEO en blogcontent an sich niet meer volstaan. Merken moeten niet alleen aanwezig zijn waar hun publiek is, maar óók waar AI-systemen naar antwoorden zoeken.
Hiervoor is Loop Playbook ontworpen, een dynamische oplossing die continu leert en evolueert; mensen en AI faciliteert om optimaal te presteren met een combinatie van menselijke creativiteit en AI‑gedreven efficiëntie; en trouw blijft aan de principes van inbound: educatie, waardecreatie en het opbouwen van relaties.
Zo werkt Loop Marketing met HubSpot:
Definitie van merkidentiteit en POV: Gebruik Breeze Assistant en de HubSpot Connectors voor ChatGPT, Claude en Gemini om klanten te analyseren en een stijlgids op te bouwen. Breng dit vervolgens tot leven met Marketing Studio,** waarmee je één campagne‑idee tot een multichannel‑strategie kunt uitbouwen.
Personalisatie op schaal: Benut Smart CRM en Data Hub (van CRM‑records en transcripten tot website‑gedrag) om contextuele messaging op te stellen. Bouw vervolgens doelgroepen met Segments,** personaliseer landingspagina’s met Personalization,** en schaal e‑mailactiviteiten op met AI‑Powered Email.**
Versterk je aanwezigheid: Diversifieer je kanalen naar TikTok, Reddit en podcasts en optimaliseer voor LLM‑antwoorden met AI Engine Optimization (AEO) Strategy‑tool.** Plaats de Breeze Customer Agent op high‑intent pagina’s voor directe Q&A. Zo ben je aanwezig waar kopers én AI naar antwoorden zoeken.
Meet, voorspel en stuur sneller: Vervang zesmaandelijkse campagnes door continue iteratie. Gebruik Email Engagement Optimization om engagement te voorspellen voordat je ook maar een enkele mail hebt verstuurd. Daarna is het een kwestie van testen, leren en verfijnen – elke Loop wordt beter dan de vorige.
Yamini Rangan, CEO HubSpot tijdens INBOUND 2025
Dankzij HubSpots Loop Playbook kunnen marketeers campagnes opzetten in een kwestie van dagen in plaats van maanden en met messaging die persoonlijker aanvoelt voor betere betrokkenheid. Tegelijk dalen de acquisitiekosten door gerichtere targeting op intentiesignalen en kunnen marketingteams een cyclus creëren van doorlopende performance‑verbetering waarbij AI leert van iedere interactie.
“Voorheen bezochten klanten je site, lazen ze je blog en converteerden ze op jouw voorwaarden. Maar gezien 60% van de zoekopdrachten Google inmiddels niet meer verlaat en AI-tools vragen beantwoorden vóór je überhaupt hoeft te klikken, is deze werkwijze volstrekt gedateerd”, aldus Kipp Bodnar, Chief Marketing Officer bij HubSpot. “Loop Playbook is anders. Het geeft je de tools om klanten via welk kanaal dan ook te contacteren, iedere boodschap op schaal met behulp van AI te contacteren, en elke interactie tot een leermoment te maken voor de bedrijfseigen Loop. Zo maken teams die de Loop gebruiken een concurrentievoordeel van AI.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.