Industry Wire

Geplaatst door ACM

Garantie maar 2 jaar? Vaak niet waar! ACM opent pop-up Garantiewinkel op Utrecht CS

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet een sterke stijging van het aantal meldingen over garantiekwesties. In de eerste helft van 2025 is hierover al bijna net zoveel gemeld (3.500 meldingen) als in heel 2024 (3.900 meldingen). Consumenten klagen vooral dat hen wordt verteld dat ze na 2 jaar nergens meer recht op hebben. Uit consumentenonderzoek van de ACM blijkt bovendien dat twee derde van de respondenten niet weet dat je na 2 jaar nog recht op garantie kan hebben. Om consumenten bewust te maken over hun rechten, opent de ACM deze week een pop-up garantiewinkel op Utrecht Centraal Station, als start van een voorlichtingscampagne over garantie. De officiële opening vindt plaats op woensdag 10 september.
Uit het consumentenonderzoek van de ACM – uitgevoerd onder ruim 1.800 Nederlanders – blijkt ook dat veel mensen (41%) het ongemakkelijk vinden om te klagen over een kapot product. Vooral jongeren geven aan dit moeilijk te vinden. Respondenten die wel gebruikmaakten van hun garantierecht, geven in het onderzoek aan dat dit doorgaans positief verliep.
Pop-up garantiewinkel
De ACM wil de veelvoorkomende misvatting dat garantie standaard na 2 jaar stopt uit de wereld helpen. Als onderdeel van een campagne, opent de ACM deze week een paarsgekleurde pop-up garantiewinkel in de stationshal van Utrecht Centraal. Bezoekers kunnen daar ontdekken hoe het écht zit met garantie op veelgebruikte producten, zoals een televisie, koelkast en stofzuiger. De wettelijke garantie hangt af van de verwachte levensduur. Bij dure producten, zoals een dure laptop of wasmachine kan dat bijvoorbeeld 5 tot 8 jaar zijn. In de pop-up shop kunnen bezoekers ook het gesprek oefenen met een verkoper om een beroep te doen op die langere garantie, via een hologram in een zogenoemde ‘holobox’. Naast de pop-up winkel, zet de ACM ook online advertenties op social media, Marktplaats en advertenties in winkelcentra in om consumenten bewust te maken van hun rechten.
Martijn Ridderbos, bestuurslid van de ACM: “De informatie over garantie behoort tot een van de meest bezochte pagina’s op onze website. Het eerlijke verhaal is dat je als consument soms best een lange adem moet hebben, omdat het discussies kan opleveren met de verkoper. Dit komt ook omdat in de wet niet letterlijk staat hoelang garantie precies duurt. Het hangt van de omstandigheden van het geval af. Maar het is zeker de moeite waard om dit gesprek met de verkoper aan te gaan.”
Sector aangesproken
De campagne is onderdeel van een bredere aanpak van de ACM. Eerder dit jaar is de sector aangesproken de regels voor garantie beter na te leven. Nu geeft de ACM consumenten voorlichting over hun rechten. De ACM monitort bedrijven de komende tijd en controleert of bedrijven hun handelswijze hebben aangepast.
Garantieregels
Wettelijke garantie betekent dat een product moet meegaan zolang je dat redelijkerwijs mag verwachten. Daar is in Nederland geen vaste termijn voor. Gaat een aankoop te snel kapot en is dat niet je eigen schuld, dan moet de verkoper het product kosteloos repareren, vervangen of (deels) vergoeden. Eventuele extra kosten, zoals onderzoek of verzending, zijn ook voor de verkoper. Soms krijg of koop je garantie van de verkoper of fabrikant (verkopers- en fabrieksgarantie). Dit moet iets extra’s toevoegen bovenop de wettelijke garantie. Het benutten van je garantierecht is niet alleen financieel voordelig, maar het kan ook bijdragen aan een lagere milieubelasting. Door producten te laten repareren of onderdelen te vervangen in plaats van direct nieuw aan te schaffen, wordt verspilling tegengegaan en de levensduur van apparaten verlengd.
Meer informatie over garantierecht, voorbeeldbrieven en tips om het gesprek met de verkoper aan te gaan is te vinden op consuwijzer.nl. Consumenten kunnen via de website van de ACM ook een melding doen als ze denken dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt. Dit helpt de ACM te zien waar ingegrepen moet worden.
Noot voor de redactie: Op woensdag 10 september om 13.30 uur wordt de pop-up winkel op Utrecht Centraal Station officieel geopend. Je vindt de winkel tussen spoor 19 en 20. ACM-bestuurslid Martijn Ridderbos is van 13.30 tot 15:00 uur in de winkel aanwezig en beschikbaar voor interviews. Voor vragen kunt u contact opnemen met de woordvoerder Dorith de Jong [0650027958].

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht