Univé activeert veilig buitenspelen met opvallende ‘Pas-op-Pop’ campagne

Een regenboogdino, een reuzenvlinder en een groene alien met brede glimlach: deze fantasiefiguren duiken deze maand op in het Nederlandse straatbeeld als levensechte ‘Pas-op-Poppen’. De campagne roept weggebruikers op af te remmen in woonwijken waar kinderen buitenspelen. De poppen zijn gebaseerd op échte kindertekeningen die via een landelijke kleurwedstrijd zijn ingezonden. De campagne is een initiatief van Univé in samenwerking met digital agency DEPT®.
Landelijke tekenwedstrijd
Onder de campagnevlag ‘Teken mee voor een veilige buurt’ heeft Univé aan het begin van de zomer een tekenwedstrijd aangekondigd via social media en in huis-aan-huisbladen door het hele land, en een oproep gedaan aan kinderen tot en met twaalf jaar om mee te doen. Via deze lokale aanpak heeft de verzekeraar meer dan 400 fantasierijke tekeningen ontvangen van Pas-op-Poppen. Uiteindelijk zijn er twintig winnaars gekozen, ieder afkomstig uit een andere regio. De twintig tekeningen zijn omgezet in opvallende 2D-cutoutpoppen, die in de buurten van de winnende kinderen zijn geplaatst. Daarnaast zijn de winnende Pas-op-Poppen ook te zien in de OOH-campagne en in verschillende campagnevideo’s, samen met Univé ambassadeur voor sport en bewegen Dafne Schippers.
Marije Zuurbier, Senior adviseur merk en communicatie bij Univé: “Buitenspelen is niet alleen leuk, het is essentieel voor de ontwikkeling en gezondheid van kinderen. Tegenwoordig zitten veel kinderen achter een scherm, terwijl blijkt dat 50% van de kinderen juist vaker buiten wil spelen. Maar dan moet de straat natuurlijk wel veilig genoeg zijn. Een van de grootste risico’s voor het buitenspelen is nog altijd het drukke verkeer. Door de Pas-op-Poppen worden weggebruikers gewezen op het feit dat er kinderen buitenspelen en beïnvloeden we onbewust en op een positieve manier het rijgedrag van weggebruikers.”
Kindertekeningen stimuleren de verkeersveiligheid
De nieuwe Univé campagne is gebaseerd op onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, waaruit blijkt dat weggebruikers langzamer rijden wanneer zij kindertekeningen in het verkeer zien. “De auto’s rijden heel hard bij ons in de straat,” zegt Elena (8), winnares uit Oost-Nederland. “Mijn moeder had al een keer aan de gemeente gevraagd of ze hier iets tegen konden doen. Dat lukte niet. Ik hoop dat het nu wel lukt met de pop. Echt leuk dat ik heb gewonnen.”
De ‘binnenzit-generatie’ wil naar buiten!
Als Supporter van Sport stimuleert Univé sporten en bewegen en wil dit toegankelijk maken voor iedereen. In 2025 steunde Univé de Nationale Buitenspeeldag in samenwerking met Jantje Beton. Op die dag organiseren duizenden buurten, scholen en verenigingen leuke speelactiviteiten voor kinderen. Even geen verkeer, wel stoepkrijt, springtouwen en waterbanen. Want buitenspelen is niet alleen leuk, maar ook essentieel voor de ontwikkeling en gezondheid van kinderen.
Aansluiting op eerdere initiatieven
De campagne sluit aan bij eerdere initiatieven van Univé, zoals de samenwerking met Jantje Beton tijdens de Nationale Buitenspeeldag en de campagne Buitenspeeldromen. Deze campagne volgde op ‘Teken mee voor een veilige buurt’ en gaf kinderen en ouders de kans hun ultieme buitenspeeldroom in te sturen. Vier dromen zijn daadwerkelijk gerealiseerd en in september kunnen buurten een buitenspeelbox winnen vol spel- en sportmateriaal om ook in het najaar lekker naar buiten te gaan en te blijven bewegen. Zo maakt Univé samen met bewoners buurten fijner en veiliger.
Meer informatie: www.deptagency.com | www.unive.nl/tekenmee
Credits
Klant: Univé
Verantwoordelijk bij klant: Marije Zuurbier, Annemieke van der Zalm, Michelle Rienks – ter Weele
Bureau: DEPT®
Account: Stephanie Legué, Denise van Breemen
Strategie: Jan Govaert, Thom van der Bijl
Creatie: Ramin Bahari, Stan Severin, Hugo van der Kun, Danique de Bies, Luca Izarin.
Projectmanagement: Jonah Pronk, Rozenel Bier
Designteam: Dora, Bart, Immanuel, Sander vd Puhl en Sander van Lit
Illustratie & animatie: FloraFauna AI Suite
Productie partners: TEN Productie, DISXT
Mediabureau: STROOM
Video: https://youtu.be/wn3zxnsuFKo
Video van de levering van de eerste poppen: https://www.instagram.com/p/DMxpyzDIKat
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.