Mastercard Touch Card™ groeit uit tot nieuwe standaard voor toegankelijke betaalkaarten

Amsterdam, 9 oktober 2025: Op World Sight Day en tijdens de Week van de Toegankelijkheid zetten Mastercard en maar liefst zes partners de volgende stap naar inclusiever betalen. ING Nederland was al partner; nu sluiten ook ABN AMRO, ICS, Nationale-Nederlanden, OVPay en Rabobank zich aan. Met de brede uitrol van de Mastercard Touch Card de komende jaren spreken we met trots van een nieuwe standaard voor toegankelijke betaalkaarten in Nederland.
De Mastercard Touch Card heeft een voelbare inkeping, een “notch”, zodat blinden- en slechtzienden hun kaarten eenvoudig kunnen herkennen en zelfstandig kunnen betalen. Het ontwerp kwam tot stand in co-creatie met blinden en slechtzienden en werd getest met o.a. het Royal National Institute of Blind People (VK), VISIONS (VS) en de Oogvereniging (NL). Er zijn drie onderscheidende notches beschikbaar; voor de betaalpas, de creditcard en de OV-pas.
Podcastserie Op Gevoel
Om dit te vieren lanceert Mastercard de podcast ‘Op Gevoel’: inspirerende gesprekken met mensen die laten zien hoe je groots kunt leven met een visuele beperking. Van rechter tot modeontwerper, van artiest tot bergbeklimmer, de gasten delen hun verhalen over uitdagingen, veerkracht en creativiteit.
Tijdens de Touch Card ontwikkeling leerde Mastercard Nederlanders met een visuele beperking beter kennen als een veerkrachtige, vindingrijke groep die op alle gebieden volledig en zo zelfstandig mogelijk wil deelnemen aan sociale- en economische activiteiten. Om deze kracht breder te delen vertelt de podcast hun verhalen en ervaringen. Host Malou Petter stelt de vragen die je als luisteraar zelf zou willen stellen en maakt de verhalen persoonlijk en toegankelijk.
Creatie & campagne
De podcast en de campagne zijn – net als de Mastercard Touch Card – tot stand gekomen met de betrokkenheid van een team van blinden en slechtziende makers en gaat dus verder dan het verhaal. Zij waren betrokken bij álle onderdelen: van het componeren van de podcast muziek tot aan de fotografie en vanaf de script fase tot aan audio montage.
Voor de introductie verschijnt een unieke Out of Home-uiting die voelbaar én hoorbaar is – een primeur in Nederland. Iedere podcast aflevering bevat daarnaast een ‘8D’ surround sound segment, waarbij de luisteraar volledig wordt meegevoerd naar een plek die belangrijk is voor de spreker.
“Steeds meer bedrijven in Nederland zien de kracht van toegankelijke innovaties. Samen bouwen we aan een samenleving waarin iedereen kan meedoen, op gevoel én met vertrouwen. Dat is waar Mastercard voor staat: een economie die werkt voor iedereen, waarin slimme oplossingen zoals de Mastercard Touch Card het verschil maken,” zegt Jan-Willem van der Schoot, Country Manager bij Mastercard Nederland.
“De Mastercard Touch Card is een goede manier om verschillende passen in je portemonnee te kunnen herkennen, ook als je een visuele beperking hebt. Dit draagt bij aan een inclusieve samenleving waarin het eenvoudig en zelfstandig regelen van geldzaken voor iedereen vanzelfsprekend wordt.” zegt Monique Verboeket van Oogvereniging Nederland.
Samen met ABN AMRO, ICS, ING Nederland, Nationale-Nederlanden, OVPay en Rabobank en de Oogvereniging maken we toegankelijk betalen de norm.
Wanneer de wereld voor ons allen is ontworpen: Priceless.
Credits
Podcast Productie: The Podcast Tailor
Creatief bureau: FCB Amsterdam
Communicatie & PR: Omnicom PR Group
Media: Dentsu Nederland
Social Media: Ogilvy Nederland
Stan Verstegen maakte de muziek; (https://stanverstegen.nl/)
Dick van den Brand maakte de foto’s voor de afleveringen;
Emiel Cornelisse was medeverantwoordelijk voor de video productie;
Ferry Molenaar was medeverantwoordelijk voor audio montage;
Sabrina Heemskerk en Theo van Zuijlen waren sensitivity adviseurs;
De Oogvereniging Nederland.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.