Industry Wire

Geplaatst door Dutch Digital Design

Studenten gaan misinformatie en fake news te lijf tijdens Creative Jam op Dutch Design Week 2025

BNNVARA, NTR, KRO-NCRV, NPO Innovatie, Dutch Digital Agencies (DDA), Dutch Digital Design, Night of the Nerds en het SintLucas slaan de handen ineen tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven. Studenten van alle niveaus en uit het hele land nemen op 24 oktober 2025 de uitdaging aan om een maatschappelijk relevant probleem aan te pakken: misinformatie en fake news gecreëerd door AI. De Creative Jam is een jaarlijks terugkerend concept met eerdere edities in samenwerking met opdrachtgevers als IKEA, Philips en What Design Can Do.

Het ontstaan en de verspreiding van nepnieuws gaat door de opkomst van AI sneller en makkelijker dan ooit. Ook jongeren hebben hier dagelijks mee te maken en vormen een kwetsbare groep. Uit onderzoek van de omroepen blijkt dat 72% van de jongeren wekelijks met misinformatie te maken heeft en 41% zelfs dagelijks. Tegelijkertijd geeft 89% aan te willen leren hoe zij nepnieuws kunnen herkennen, mits dit op een leuke en interactieve manier gebeurt. Gamification en creatieve interactieve ervaringen zijn effectief in het vergroten van mediawijsheid, wat precies de insteek is van deze challenge.

De challenge
Studenten van opleidingen als HBO Communicatie & Multimedia Design, Digital Design en ICT, het creatieve MBO en WO Industrial Design werken de hele dag aan een challenge waarbij zij concepten ontwikkelen waarmee jongeren beter misinformatie leren herkennen en zich wapenen tegen fake news. De studenten krijgen gedurende de dag begeleiding van professionals uit diverse disciplines, van strategen tot designers en developers van bureaus die lid zijn van Dutch Digital Agencies en Dutch Digital Design. Aan het eind van de dag presenteren de teams hun concepten aan een vakjury.

De jury
De jury staat dit jaar onder leiding van Suzanne Visser (voorzitter Dutch Digital Design) en bestaat uit niemand minder dan Sinan Can (journalist NPO en documentairemaker), Karlijn Goossen (genre coördinator Journalistiek NPO), Patricia van Rijswijk (specialist nieuwswijsheid), Tim van Lier (EDUtech expert bij VRT), Sebastiaan Scheer (design director & bestuurslid Dutch Digital design) en Marten Kuipers (Associate Design Director bij DEPT®). De Creative Jam wordt gepresenteerd door Jos de Groot (presentator Pointer bij KRO-NCRV) en Firoza Mulahella (presentator Brandpunt+ bij KRO-NCRV).

Fenna van Raaij, Dutch Digital Agencies: “Met de Creative Jam willen we studenten niet alleen inspireren, maar ook in staat stellen echte impact te maken. Jongeren hebben een waardevolle stem in de maatschappelijke discussie rond misinformatie. Wij geloven dat een creatieve interdisciplinaire aanpak helpt om die stem te versterken en om concrete tools te ontwikkelen, waarmee zij bewuster en kritischer online kunnen navigeren.”

Bijzondere ervaring
Het doel van dit initiatief is niet alleen om studenten te inspireren, maar ook om te laten zien dat hun kennis en vaardigheden daadwerkelijk bijdragen aan de uitdagingen van deze tijd. Doordat verschillende disciplines en leerjaren, van MBO tot masteropleiding, met elkaar samenwerken om tot het beste concept te komen, leren ze van elkaar en met elkaar. Iets waar elke starter in zijn of haar carrière profijt van heeft.

Meer informatie: www.dutchdigital.design

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht