Deel dit artikel
-

Prosus-bedrijven krijgen zware AI-motor voor e-commerce

Investeerder annex bedrijvenbouwer Prosus brengt een geraffineerd AI-model voor e-commerce uit dat dubbelcijferige groei oplevert. Enkel bij zijn eigen bedrijven, want de AI is niet beschikbaar voor de markt.

Het gaat om het zogeheten Large Commerce Model, een agentisch AI-systeem dat de traditionele zoekmachines gaat vervangen. Zoekopdrachten leveren geen antwoorden meer, maar gepersonaliseerde adviezen.

Dit LCM richt zich enkel op de e-commercebedrijven die onderdeel zijn van de in Amsterdam aan de beurs genoteerde investeerder.

Het model is getraind op de wereldwijde database van commerciële transacties van Prosus-dochters en leert continu bij op basis van meer dan 500 miljoen gebruikers en meer dan 10 miljard datapunten.

Het toepassingsgebied is overigens breder dan alleen zoekmachines bij e-commercebedrijven. Het kan ook leren van pushmeldingen en daarover verandertips geven. “De click-throughrates verslaan consequent alle iFood-benchmarks met een viervoudige stijging van het aantal orders.” Maar ook: het koppelen van persoonlijke voorkeuren met bestelmogelijkheden: “Het conversiepercentage voor ‘misschien vind je dit ook leuk’-suggesties stijgt met 66 procent.”

De kosten liggen volgens Prosus zestig keer lager dan bij modellen in een vergelijkbare klasse.

Het LCM is eerst ontwikkeld met iFood, het grootste platform voor maaltijdbezorging van Latijns-Amerika, en is nu getraind met het portfolio van Prosus Group-bedrijven, zoals OLX, eMag en Despegar. Thuisbezorgd.nl en diens zusters behoort ook tot dit portfolio.

Een woordvoerder licht aan Emerce toe: “Prosus rolt dit uit binnen de bedrijven die volledig in eigendom zijn. We zijn niet van plan deze bedrijven te verkopen, omdat ze essentieel zijn voor de ontwikkeling van onze technologische ecosystemen in Latijns-Amerika, Europa en India. Het is ons eigen intellectueel eigendom.”

Onlangs demonstreerde Euro Beinat, het hoofd AI en Data Science, de werking van de AI aan de financiële markt. Aan investeerders legde hij uit: “Dit maakt nieuwe interfaces mogelijk. Het is niet meer per definitie de browser waarin je shopt. Het kan alles zijn dat een digitale interface heeft, van een bril tot een auto tot Whatsapp. Belangrijk zijn de mogelijkheden tot personalisatie die dit biedt. Het systeem wordt autonomer. Er worden achter de schermen taken voor je uitgevoerd door agents.”

Twee dia’s uit de presentatie:

Foto: Samuel Regan-Asante / Unsplash

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond