De actie is een reactie op de dalende interesse van jongeren in nieuwsplatformen die kwaliteitsnieuws brengen en de toenemende blootstelling aan desinformatie via sociale media. Het initiatief wordt vandaag afgetrapt op het Mediacollege (MBO) in Amsterdam en op Hogeschool Windesheim (HBO) in Zwolle, waar studenten samen met hoofdredacties en wetenschappers in gesprek gaan hoe jongeren en journalistiek dichter bij elkaar kunnen worden gebracht.
Cijfers tonen aan dat jongeren steeds minder actief op zoek gaan naar nieuws. “Het gros van de jongeren komt voornamelijk met nieuws in contact via social media waar het bulkt van fake news en waarvan bewezen is dat jongeren deze moeilijk of niet kunnen onderscheiden van feiten,” stelt Erik Roddenhof, CEO van DPG Media.
Erik Roddenhof: “DPG Media gelooft dat onafhankelijke en lokale media bijdragen aan een sterke en verbonden samenleving. Goed geïnformeerde jongeren staan sterker en kritischer in het leven en ontwikkelen meer democratische burgerzin. We hopen met dit initiatief de drempel naar kwaliteitsjournalistiek weg te nemen door het nieuws kosteloos aan studenten aan te bieden.”
Onbeperkte toegang tot alle titels, ook in België
Vanaf 14 oktober kunnen studenten het gratis abonnement krijgen met hun studentenpas. Hoewel ze zich kosteloos op één nieuwstitel abonneren, krijgen ze digitale toegang tot álle nieuwsmedia van DPG Media. Alle 11 landelijke en regionale nieuwsmedia worden hiermee opengesteld. Dit stelt studenten in staat om kennis te maken met verschillende perspectieven, meningen en journalistieke vormen, op een moment dat hun stem ertoe doet: vlak voor de verkiezingen, wanneer onafhankelijke journalistiek van groot belang is.
Studenten kunnen het nieuws digitaal lezen op hun mobiele telefoon, het abonnement is niet deelbaar met andere personen en loopt zolang je studeert. In België worden eveneens gratis studentenabonnementen aangeboden op HLN/Het Laatste Nieuws en De Morgen.
Investeren in nieuwe journalistieke formules
DPG Media benadrukt dat het initiatief verder gaat dan alleen het weggeven van abonnementen aan studenten. Roddenhof: “Het gaat ook om het aanpassen van onze journalistieke formules. We weten dat jongeren nieuws op een andere manier consumeren, zowel op platformen als in vorm. Naast het weghalen van de drempel naar onze nieuwstitels werken onze redacties ook aan nieuwe journalistieke vormen die passen bij deze doelgroep. Het is én-én.”
De actie past in de bredere maatschappelijke ambitie van DPG Media, waarmee het mediabedrijf nieuws toegankelijk wil houden. De focus ligt op samenwerkingen met scholen en universiteiten op het vlak van nieuwswijsheid. Zo loopt er al een pilot op de opleiding Journalistiek van Windesheim waar 225 studenten een gratis abonnement aangeboden kregen en heeft DPG Media eerder al kosteloos 5.000 abonnementen verstrekt aan mensen in kansarmoede.
Dit zijn de Nederlandse landelijke en regionale kranten die studenten onbeperkt online kunnen lezen: de Volkskrant, Trouw, Het Parool, AD, Brabants Dagblad, ED, Tubantia, BN DeStem, PZC, De Stentor, De Gelderlander. Het gratis studentenabonnement is via de abonnementomgeving van de titels af te sluiten. Linkjes naar de abonneepagina’s van alle titels zijn te vinden op www.dpgmedia.nl/studenten.