Bol onthult de speelgoedtrends van 2025: van nostalgisch verzamelen tot alles kawaii
|
Utrecht, 17 november 2025 – De schoentjes staan klaar en zie ginds komt de stoomboot staat op repeat. Het is zover, Sinterklaas is in het land en het feestdagenseizoen is officieel van start. En dat betekent natuurlijk: verlanglijstjes! Welke cadeaus zorgen dit jaar voor blije gezichten? De speelgoedexperts van bol voorspellen traditiegetrouw dé speelgoedtrends van het moment. Dit jaar zetten opvallende trends de toon: nostalgisch verzamelen maakt een comeback, bekende (film) karakters zijn overal en alles wat Kawaii is (Japans voor schattig), is leuk. Educatief speelgoed wint terrein en zelfs klassiekers als adventskalenders en bekende bordspellen krijgen dit jaar een nieuwe twist. Bol voorspelt de trends gebaseerd op eigen data, ontwikkelingen in de speelgoedmarkt en wat er speelt op social media. De belangrijkste speelgoedtrends van 2025 draaien om herkenning, beleving, verbinding én een vleugje nostalgie. “Het is elk jaar weer bijzonder om te zien hoe snel de speelgoedwereld zich ontwikkelt”, zegt Martijn Uittenbogaard, speelgoedexpert en manager van Het Grote Speelgoedboek en de App bij bol. “In 2025 zien we dat bekende karakters, Aziatische schattigheid en verzamelhypes het speelgoedlandschap domineren. Er is voor iedere leeftijd en interesse wel iets nieuws te ontdekken, van klassiekers in een modern jasje tot innovatieve manieren van spelen.”
De belangrijkste speelgoedtrends van 2025:
|
|
Nog nooit was het assortiment van licentiefiguren bij bol zó groot. Kinderen (én volwassenen!) zijn dol op artikelen van hun favoriete film-, serie- of game held. Je kan het zo gek niet verzinnen: bijna alles is verkrijgbaar in het thema van je favoriete karakter. Ook verzamelen is hot! Denk aan nostalgischetradingcards die we nog kennen uit de jaren 90, verassende blind bags met kleine verzamelbare figuurtjes of mini’s van de echte wereld die je zelf in elkaar zet. Verzamelen doe je tegenwoordig niet alleen: fans delen massaal hun unboxing momenten en showen hun verzamelvondsten trots op social media. Slim speelgoed wint snel terrein. Met educatief STEM-speelgoed (Science, Technology, Engineering en Mathematics) wordt leren en ontdekken leuker dan ooit. Van bouwen en coderen tot robots en planetenmodellen; spelenderwijs ontwikkelen kinderen hun nieuwsgierigheid én creativiteit. Daarnaast verovert de schattige Kawaii-trend uit Azië de harten van jong en oud. Pluche monstertjes als Labubu’s en Fugglers en digitale Bitzee Hamsters zijn wereldwijd razend populair. En datzelfde geldt voor Manga, Anime en iconische karakters zoals Pokémon en Hello Kitty. Adventskalenders blijven een hit en zijn dit jaar echte bestsellers. Er zijn meer varianten dan ooit en de vraag naar deze magische verrassingen neemt steeds eerder toe. Klanten van bol kunnen niet wachten met aftellen en starten zelfs al in de zomer met de zoektocht naar de perfecte kalender. Tot slot verrassen bekende spelklassiekers als Hitster, UNO en Monopoly dit jaar met nieuwe varianten en special editions, die de oude favorieten nieuw leven inblazen. Betekenisvolle momenten De trends van dit jaar tonen dat speelgoed meer is dan alleen speelplezier. Populaire (film) karakters brengen generaties samen, verzamelhypes creëren (online) communities, en educatief speelgoed helpt kinderen hun passie ontdekken. Ook gezelschapsspellen blijven dé manier om meer tijd met elkaar door te brengen. Zo zorgen cadeaus niet alleen voor plezier, maar ook voor betekenisvolle momenten die mensen dichter bij elkaar brengen. Daarom draaien de feestdagen bij bol om cadeaus die ertoe doen. Zelfs de adventskalender, ooit een simpel aftelcadeau, is nu een volwaardig ritueel geworden dat gezinnen wekenlang plezier bezorgt. Meer inspiratie in Het Grote Speelgoedboek Voor wie nieuwsgierig is en op zoek naar inspiratie, biedt Het Grote Speelgoedboek van bol uitkomst. Daarin vind je naast alle cadeaus voor de feestdagen volop vermaak dankzij het doe-boek. Met in totaal maar liefst 76 activiteiten en spelletjes voor de hele feestdagenperiode richt het doe-boek zich op meer thema’s dan alleen Sinterklaas. Het biedt inspiratie en plezier voor het hele seizoen: van herfstpret en Halloween tot het lampjesfeest Sint-Maarten. Zo blijft Het Grote Speelgoedboek leuk vanaf het moment dat het op de deurmat valt, van de herfst- tot aan de kerstvakantie. De 16 pagina’s van het doeboek zijn gedrukt op papier van Nederlands suikerbietenpulp, een verrassend materiaal dat kansen biedt voor de toekomst. In De Grote Speelgoed App ontvangen kinderen een videoboodschap van Sinterklaas, waarin hij met behulp van AI hun eigen naam uitspreekt. De app is verder uitgebreid met maar liefst 34 nieuwe “fun & do”-video’s en filmpjes van de Club van Sinterklaas. Via QR-codes in het boek kunnen kinderen bovendien hun digitale verlanglijstje samenstellen, zodat ouders in één oogopslag zien welke cadeaus dit jaar voor blije gezichten zorgen.
|
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.