Deel dit artikel
-

CMO TMG: ‘Ik zoek eerder samenwerking dan controle’

De voormalige CEO van reclamebureau FHV BBDO bekleedt sinds 2 november de positie van CMO bij Telegraaf Media Groep. Wat drijft Barbera Wolfensberger (50), die onder meer voorzitter is van de Topsector Creatieve Industrie en in het verleden op MT-niveau werkte voor onder andere HEMA en Intratuin?

Een verrassende overstap…
“Eigenlijk ben ik langer bij FHV BBDO gebleven dan in eerste instantie mijn bedoeling was. Begin dit jaar heb ik dan ook aangegeven dat ik toe was aan iets nieuws. Na zes jaar was het genoeg en is het goed dat een bedrijf een nieuwe impuls krijgt. Ik doe ook liever een klus dan een baan voor het leven. En dus ben ik in april dit jaar vertrokken en heb zelf m’n opvolgster nog aangesteld. Via-via werd ik vervolgens benaderd om te komen praten met de Raad van Bestuur van Telegraaf Media Groep. Dat mondde uit in meerdere gesprekken. Met dit als eindresultaat.”

Waar sloeg je op aan?
“Allereerst heb ik nog nooit bij een mediabedrijf gewerkt, wel veel eromheen. Als verantwoordelijke media-inkoop, bij een reclamebureau en momenteel ook als boegbeeld van de Topsector Creatieve Industrie. Daarnaast gebeurt er binnen TMG momenteel enorm veel door het veranderproces waar het bedrijf in zit. Dat ligt me. FHV zat ook in een dergelijke situatie toen ik daar startte. Ze hadden destijds nieuwe energie nodig voor de digitale transitie. Ook toen uit een andere branche, want ik werkte daarvoor als Head of Corporate Identity & Communications bij HEMA.”

Wat ga je doen?
“Mijn positie bestond voorheen niet, maar logischerwijs ga ik me als Chief Marketing Officer met marketing en de verschillende merken bezighouden. En dan de samenwerking en samenhang daartussen. Ook zal ik andere thema’s oppakken, maar ik ben nog zoekende hoe dat te organiseren. Ik vind het vooral belangrijk om, zeker in het begin, veel te praten met en te luisteren naar de mensen met wie je werkt. Deze eerste periode wordt vaak erg onderschat.”

Wat maakt jou een CMO van deze tijd?
“Ik weet niet of ik per se een CMO van deze tijd ben, maar wel een goede leider met dertig jaar ervaring in Marketing en Communicatie. Ik kan mensen en onderdelen aan elkaar knopen, ben duidelijk en creatief. In de afgelopen jaren heb ik meermalen ervaren dat ik, als ik ergens voor ga en alle energie erop zet, zaken daadwerkelijk in beweging krijg en tot mooie resultaten kom. Ik zoek daarbij altijd meer naar samenwerking dan controle.”

Bestaat er zoiets als een ‘vrouwelijk stempel’ op een bedrijf?
“Dan spreek je eerder over de vorm van leiderschap. En dat leg ik uit als mate van diversiteit. Elk bedrijf heeft daar baat bij. Bij TMG zie je die terug in de Raad van Commissarissen en het senior en middle management. Met Jacqueline Smit als Commercieel Directeur TMG Landelijke Media – en mezelf nu in de holdingdirectie – is ook de laag daartussen goed in evenwicht. Doe je dat niet, dan krijg je een te eendimensionale blik op de wereld. Ik zie hier ook een goede mix van mensen, zowel bij nieuwkomers als bij werknemers die hier al langer werken.”

Tot slot, waar haal jij je inspiratie vandaan?
“Uit gesprekken met mensen. Vanwege mijn functie bij de Topsector Creatieve Industrie kom ik bijvoorbeeld op veel plekken, en spreek met veel overheden, bedrijven en creatieve mensen. Een enorm inspirerende functie die je overigens alleen kunt vervullen door je agenda ervoor vrij te maken. Daarnaast houd ik van stilte, bijvoorbeeld tijdens lange wandelingen. Het brengt zingeving, context en duiding.”

* Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine (#145)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond