Deel dit artikel
-

ING: Online aandeel binnen diverse productgroepen stijgt flink door

Waar winkelstraten zuchten onder toenemende leegstand, ruiken (pure) webshops hun kansen. De cijfers over de eerste twee maanden van 2016 lijken dit te bevestigen, concludeert ING in zijn Vooruitzicht Detailhandel.

De door CBS gemeten omzet van de categorie webwinkels steeg in die periode met 19,2 procent. Over geheel 2015 lag de groei op 15,2 procent en in 2014 op 11 procent. Ook blijkt uit metingen dat pure webshops zowel over geheel 2015 als begin 2016 een hogere groei in omzet boekten dan webshops van fysieke ketens. ING Eco-nomisch Bureau verwacht dat de omzet van (pure) webshops ook in 2016 (20 procent) en 2017 (18 procent) in hoog tempo doorgroeit.

De snelle groei van pure webshops resulteert tevens in een hoger online aandeel binnen diverse productgroepen, aldus ING. Volgens Thuiswinkel.org en GfK steeg het marktaandeel van internet in de bestedingen aan consumentenelektronica van 21 procent in 2014 naar 24 procent in 2015. In kleding groeide het online aandeel van 14 procent naar 16 procent en in schoenen zelfs van 16 procent naar 19 procent. Opzienbarend was ook de toename van de online bestedingen in speelgoed. Inmiddels wordt 1/3 van de speelgoed omzet online uitgegeven.

Een verdere stijging van het online aandeel in 2016 is onvermijdelijk. In combinatie met de slechts lichte stijging van de detailhandelsomzet betekent dit volgens ING dat winkelgebieden moeten vechten om een kleinere taart. Het onderscheid tussen sterke en zwakke winkelgebieden zal verder toenemen. Er is echter ook een grijs gebied. Voor winkelgebieden binnen dit gebied is het uur van de waarheid aangebroken.

Een kritische blik op potentie en unieke succesfactoren van individuele winkelgebieden is noodzakelijk om tot de juiste keuzes te komen, aldus de bank.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond