-

ING: Voor single-channel uitblinkers blijven er kansen

Verandering van het gedrag van consumenten en de toegenomen dynamiek als gevolg van technische innovaties dwingen de winkelier om zich continu aan te passen. Degenen die dat het best en het snelst kunnen en op het juiste moment en de juiste wijze weten in te spelen op de behoeften van de klant, worden de winnaars in de sector. Dat stelt het rapport Winkelgebied 2025 – Deelrapport Retail van het ING Economisch Bureau.

Niet alle winkelgebieden zullen de verandering overleven, zo verwacht ING. Retailers zullen hier rekening mee moeten houden en kunnen er op inspelen. Een deel van de sector blijft hetzelfde proberen wat ze in het verleden deden: het zoeken van expansie. Dit lijkt een tweede natuur geworden van retailers. Meer aanbod werd ‘automatisch’ ingevuld door vraag uit een steeds meer welvarende consumptiemaatschappij. Winkelgebieden waren maakbaar. E-commerce, vergrijzing en gematigde economische groei zorgen ervoor dat de vraag steeds selectiever is. Expansie is daarbij niet de goede overlevingsstrategie.

Innovatie wel, maar ING constateert dat dit niet zo simpel is. Zo is de integratie van online binnen bestaande retailorganisaties een grote uitdaging voor de sector. Te makkelijk wordt met het plakken van een webshop bovenop een bestaande winkelorganisatie al gesproken over multichannel, crosschannel of omni-channel. De angst consumenten mis te lopen overheerst en verhindert duidelijke keuzes ten opzichte van distributie.

Overal zijn waar de consument zich bevindt is echter niet alles. De trend naar multichannel vervaagt namelijk de discussie omtrent kanaalkeuze en zorgt er voor dat business model en distributie in diverse gevallen steeds minder op elkaar zijn afgestemd. Op korte termijn wordt wellicht omzet verdedigd of (terug)gewonnen, maar de winstgevendheid kan in het geding komen. Afhankelijk van de sector en het geprognotiseerde aandeel online-offline is het aan retailers keuzes te maken welke distributiekanalen zij kiezen. Vervolgens moeten niet alleen organisatie en logistiek hierop aangepast worden. Ook het benodigde aantal vestigingen, de grootte, invulling en locatie van vestigingen vraagt daarbij om aandacht. Voor zelfstandigen geldt eveneens dat zij hierin duidelijke keuzes dienen te maken en moeten kijken of grootte en locatie van de winkel nog wel voldoen.

De winkelier van de toekomst is volgens ING kritisch op zijn vermogen om te veranderen, op zijn locatiebeleid, kanaalkeuze, innovatie en samenwerking. Wie omni-channel gaat (zowel fysieke winkel als internetwinkel) zal zowel aan voor- als achterzijde van de organisatie de kanalen optimaal moeten integreren en met elkaar laten samenwerken. Wie echter niet kan delen, zal moeten kiezen. Voor single-channel uitblinkers blijven er kansen.

Zowel verticale als horizontale samenwerking in de keten kan partijen sterker maken. Het delen van een winkel(platform) online en/of offline kan de aantrekkingskracht voor de  consument versterken. Ook in winkelgebieden kan afstemming van visie en doelen tussen stakeholders bijdragen aan een sterkere propositie en gezamenlijk voordeel.

ING Economisch Bureau heeft een aantal kansrijke winkelgebieden voor 2025 getypeerd.

  • Back to basics: functioneel, klein, overzichtelijk en makkelijk bereikbaar winkelcentrum met een mix van food, persoonlijke verzorging en diensten;
  • Crossroads: vervoersknooppunt met veel passanten met een mix van horeca, diensten en een selectie non-food
  • Big-spender: grote (vaak historische) stadscentra met veel passanten en een mix van food en non-food. Grote ketens, exclusieve retailers en onderscheidende local heroes;
  • Alternative: (middel)grote of perifere retail ‘proeftuin’ met een mix van tijdelijke en permanente winkels. Kostenefficiënt met lage of flexibele huur;
  • Space experience: Selectief aantal (bestaande) perifere gebieden met veelal huis & tuin gerelateerde winkels en ‘beleving’ centra van fabrikanten. Voldoende potentie voor een dagje uit.

Het volledige rapport is hier te vinden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond