Deel dit artikel
-

Markt streaming muziekreclame: 220 miljoen dollar

Een nieuwe categorie streaming reclame lijkt te ontstaan en die is in het westen zeker honderden miljoenen euro’s groot. Het gaat om de reclame bij streaming muziekdiensten als Spotify, meer specifiek het type muziek in de categorie ‘moods & moments’.

Onderzoek van reclamegigant WPP en Spotify laat namelijk zien dat zestig procent van de muziek wordt beluisterd via een mobiel toestel en dat de muziek vaak gelieerd is aan een activiteit. Bij sporten hoort andere muziek dan bij koken en het ontbijt van zondagochtend.

De bedrijven deden onderzoek naar de streaming muziekmarkt en vonden uit dat deze in Amerika, Australië, Canada, Duitsland, Engeland, France en Zweden 220 miljoen dollar extra reclamegeld kan opleveren. Mits slim getarget door adverteerders.

Muziekdiensten als Spotify bevatten rubrieken met daarin verschillende ‘moods & moments’, wat de targeting niet bijster maakt. Maar muziekdiensten kunnen in grote lijnen ook aan de inhoud van afspeellijsten, en wanneer die gedraaid worden, welke activiteit zich waar afspeelt.

Met deze algemene resultaten in handen gaan WPP en Spotify de reclamemarkt op. WPP zal daarbij, zo meldde het al eerder, zijn deelneming AppNexus naar voren schuiven. De onderzoekers kunnen samen bovendien op zoek naar nauwkeuriger profielinformatie van luisteraars om meer reclamevariabelen te benoemen.

Foto: frankieleon (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond