In 5 jaar naar strategisch online adviesbureau

Van zoekmachine marketing naar digitale merkactivatie voor opdrachtgevers in binnen- en buitenland.
2017 start met het eerste lustrum van Snakeware Strategy & Marketing. Doordat zowel in omvang als in dienstverlening wordt ingespeeld op het snel veranderende online speelveld, groeit het bedrijf al 5 jaar op rij. Bij de start in 2012 spraken Ate van der Meer en Toine Dinkelberg over het gegeven dat fysieke retailers zich nóg meer op het internet zouden moeten gaan richten. Toine Dinkelberg destijds: “We zien heel duidelijk een verschuiving van traditionele naar online kanalen. Online marketing biedt dan ook prachtige kansen om daadwerkelijk met marketing bezig te zijn zoals marketing bedoeld is.”
Hoe anders is dat vandaag de dag. Webshop grootheid Coolblue opent winkels, Rituals is als fysieke retail formule heel succesvol, Vroom & Dreesman heeft het veld geruimd vanwege zijn onduidelijke propositie en zelfs zonder webshop weet een formule als Action tegen de klippen op te groeien. En wat te denken van de omzet van Hunkemöller die online stijgt wanneer er een fysieke winkel wordt geopend!
In 2012 sprak Toine Dinkelberg over de doorbraak van online advies, nu is het motto: ‘relevant data first’. Snakeware past zich dan ook continu aan de veranderende marktomstandigheden aan. Wat te denken van de introductie van het Lightcurb platform voor iBeacons en de eerste projecten in Europa met de Microsoft HoloLens. Ook Strategy & Marketing evolueert. Toine Dinkelberg: “De klanten van onze opdrachtgevers verschuiven razendsnel over de verschillende kanalen. De zogenaamde customer journey is een dynamische reis die voor de reiziger heel positief moet zijn. Op de juiste (beslis)momenten moet de Call to Action subtiel worden geserveerd. Het is dus essentieel dat we deze journey over de verschillende devices heen online, maar ook tijdens winkelbezoeken, combineren tot het ultieme beslismoment daar is. Om dit te realiseren zetten we hier als Snakeware op in met disciplines als strategie, concept, UX/design, content en creatie, web development, dataopslag, data-analyse en activatie.” Dat opdrachtgevers deze aanpak weten te waarderen en omzetten in resultaat, leidt tot een stevige groei bij Snakeware. Bijkomend voordeel bij Snakeware is dat alle disciplines ook echt onder één dak zijn vertegenwoordigd. Daarmee kan Snakeware de volledige brand experience voor haar opdrachtgevers laden bij de positionering. Dit in de vorm van de juiste digital identity en digital activation op basis van persona’s, doelgroepenonderzoek en de customer journey met de juiste content marketing.
Reikhalzend kijken Ate van der Meer en Toine Dinkelberg uit naar verdere innovaties en toepassingen. Ate van der Meer: “SEO stelt niets voor als je niet in staat bent om waarde te creëren voor je opdrachtgever. En wat te denken van mobile first met lokale vindbaarheid. Daar werken we dagelijks keihard aan om onze opdrachtgevers digitaal blijvend op voorsprong te zetten. Onlangs heeft Google zijn algoritmen nog aangepast, waardoor de beoordeling op mobiele devices nog belangrijker wordt. Daar spelen we op in door onze techniek daarop aan te passen. We zien dat onze producties al heel goed scoren, zeker in het complete landschap van aanbieders, maar wij streven altijd naar de beste prestaties. We hebben dan ook veel effort gestoken in het supersnel laden van sites op desktop en mobiel, waarbij bovendien de gebruiksvriendelijkheid optimaal is. Ook kijken we al naar RankBrain, het toepassen van machine learning in het zoekalgoritme van Google. Daarbij gaat het niet meer om SEO maar om het trainen van data om de beste zoekresultaten te presenteren. Met SEO en Social alleen red je het dan dus niet meer.”
Toine Dinkelberg vult aan: “Om de customer journey over alle kanalen heen dan ook optimaal te maken, is het hebben van data en daar wat mee doen essentieel. Snakeware slaagt er uitstekend in om data op de juiste wijze te ontsluiten op de plaats waar het voor onze opdrachtgever relevant is. Daarbij is het essentieel om de kliks van de klanten en de daarbij behorende data te interpreteren om zo het besluitvormingsproces juist te ondersteunen. Wij willen onze opdrachtgevers dan ook ondersteunen bij hun strategie, waarbij het niet uitmaakt of het kanaal online of offline is.”
Door de digitale transformatie en groei van Snakeware is er veel veranderd de afgelopen 5 jaar, is de conclusie van Ate en Toine. Echter, strategische marketing- en organisatievraagstukken op zich zijn niet veranderd. Klanten zijn klanten en organisaties proberen ze diensten en producten aan te bieden via de verschillende kanalen. Het is de taak van ons als digital agency dat we ervoor zorgen dat de doelgroep de juiste boodschap ziet en op het perfecte moment het best passende aanbod krijgt. De digitale transformatie raast onvermoeid voort. Toine Dinkelberg vervolgt: “Marketingvraagstukken zelf zijn niet veel veranderd. Echter, in dit nieuwe digitale landschap moeten ze worden vertaald naar data relevantie. Bij Snakeware beschikken we over veel eigen data en data van derden. Samen met onze data scientists zullen we de marketingvraagstukken ontrafelen zodat we technologie inzetten om de communicatie en (digitale) activatie samen te laten smelten tot datadriven marketing.”
Al deze ingrediënten zijn bij Snakeware aanwezig om de volgende fase met onze opdrachtgevers te ontginnen. Op strategisch niveau het redesignen van businessmodellen van de opdrachtgever om op basis van beschikbare data met behulp van content, creatie, UX/design en web development tot relevante activatie te komen. Daarbij komen we tot de kernprocessen van onze opdrachtgevers en blijven we werken aan nauwkeurige marketing door data science uit de black box te halen.
Toine rondt af: “En daar gaan we met volle energie vanuit de Gashouder de komende 5 jaar voor. Met gedreven inspirerende medewerkers, waaronder digital consultants en data scientists. Om de digitale transformatie inhoud en betekenis te geven.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.