-

Kramp: op naar 1 miljard euro online omzet

Bij grote e-commercespelers denk je al snel aan een bol.com, Zalando of Wehkamp, maar in de B2B-sector lopen ook enkele leuke spelers rond. Neem Kramp, een totaalleverancier van onderdelen voor de agrarische markt. Afgelopen jaar is de zevenhonderd miljoen net niet gelukt, maar met een groeidoelstelling van tussen de tien en twaalf procent kan het niet lang duren voor het bedrijf de miljard euro omzet overstijgt.

Kramp is opgericht in 1951, startte haar eerste webshop reeds in 2001 , maar verkocht tot 2005 vooral via de catalogus. “Bij elkaar waren deze tegen die tijd bijna een meter hoog, dus e-commerce was voor ons geen wens maar simpelweg een vereiste”, geeft Gerben Peet, Business Development Manager bij Kramp, aan. “Tot 2005 was online een gescheiden kanaal, maar dat was niet vol te houden. Vandaar dat toen wel het moment kwam dat we echt online zijn gegaan. Inmiddels gaat ruim 90 procent gewoon via de webshop.”

In het begin ging dat niet zonder slag of stoot. Kramp levert aan 22 landen en niet elke dealer in elk gebied was even handig met internet. “Voor sommige dealers was onze webshop letterlijk hun eerste ervaring achter de computer. In het begin was dus niet iedereen daarover enthousiast, maar dat veranderde snel toen ze zagen dat het op deze manier sneller, makkelijker en goedkoper kan. Door onze webshop kunnen we ‘voor 18:00 uur besteld, morgenochtend voor 08:00 uur geleverd’ aanbieden. Uiteindelijk is het dus vooral een kwestie van goede voorlichting geweest.”

‘Agrarische wereld innoveert in razend tempo’
Bij de agrarische sector denken veel mensen nog altijd aan boeren die koeien houden of bloemkool telen op een ambachtelijke manier. Alhoewel er in essentie aan het beroep weinig is veranderd, zijn de bedrijven wel degelijk een andere industrie geworden, aldus Erik Hardick, Head of International Marketing and E-Business bij Kramp. “Een gemiddelde landbouwmachine heeft zoveel apparatuur dat het niet onderdoet voor de zelfrijdende auto van Google als we kijken naar GPS-systemen of het zelfstandig maken van beslissingen. Het boerenbedrijf is een hitech-industrie geworden met minimaal HBO werk- en denkniveau qua robotica en informatica.”

En dat brengt kansen met zich mee. Zo groeit het aantal mensen dat een boerenbedrijf begint misschien niet meer, maar door de nog altijd toenemende technologie, groeit de markt (voor zover het weer en de markt dat elk jaar toelaten ) nog altijd tussen de vijf en zes procent per jaar. Een groei die ze bij Kramp overigens al enkele jaren weten te verdubbelen en naar eigen verwachting kunnen ze die tendens ook nog even vasthouden. Dat zou betekenen dat dit bedrijf in 2017 meer dan 1 miljard euro online omzet realiseert. Zonder idiote retourenpercentages, maar gewoon met een gezonde marge. De e-commerce van Kramp is in tegenstelling tot veel grote B2C-e-commercebedrijven gewoon elke dag winstgevend.

‘Medewerkers worden steeds meer specialistische adviseurs’
De snelheid van innovatie binnen de agrarische sector biedt dus veel kansen, maar zorgt wel dat er ook bij Kramp wat meer spanning op komt, bevestigt Peet. “Enkele jaren geleden waren onze medewerkers nog veel orders aan het inkloppen maar tegenwoordig zijn het pure adviseurs geworden en dat gaat steeds verder. We hebben meer dan een half miljoen producten en dat aantal loopt nog altijd op. Zelfs de meest ervaren accountmedewerker heeft dan straks niet alle kennis meer in huis. We moeten dat dus voor zijn. Overigens zie ik met de nieuwste technologieën daar wel kansen toe.”

“Het zou zomaar kunnen gebeuren dat er in de toekomst geen boeren en machines meer op het veld rijden, maar dat alles wordt verzorgd via zelfsturende rijdende voertuigen of drones die direct zelf een seintje sturen naar ons als een onderdeel een x-aantal draaiuren heeft gemaakt en vervangen zou moeten worden. Op die manier zou exact de juiste medewerker, onze drone-expert, al contact kunnen opnemen met de dealer of eindgebruiker om een voorstel te doen voor vervanging of verlenging van het product nog voor die er zelf mee bezig is. Een wereld die in korte tijd zou kunnen ontstaan.”

Wanneer het zover is? Volgens Hardick is Kramp daar eigenlijk niet eens zozeer mee bezig. “Daarop lopen wij niet graag vooruit. Het is niet zo dat we nu al een vacature voor een drone-expert uit hebben staan als je dat bedoelt. We blijven een bedrijf met een nuchter boerenverstand en zijn vooral bezig met de beste beleving van vandaag in plaats van dat we alleen maar naar morgen kijken. Zo is er veel te doen over Big Data en de mogelijkheden daarvan, en wij zien daar allerlei kansen voor personalisatie van onze webshop-beleving. Het wordt een speerpunt voor komend jaar. We hebben, voor we daar zelfs maar mee begonnen zijn, alle zaken rond website-tracking en -opslag eerst geheel laten voldoen aan de consumenten-cookiewetgeving. In de B2B-sector is dat niet verplicht, maar we zijn een ethisch bedrijf en verzamelen om het verzamelen of innoveren als doel op zich, is in onze branche gelukkig niet nodig. Met vandaag hebben wij het druk genoeg!”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond