-

Het Koekoeknest: Wie koopt Marketo?

In het land der blinden is éénoog koning en dat lijkt ook een beetje op te gaan voor Salesforce. Dat Amerikaanse bedrijf domineert de markt voor klantrelatiebeheer. Weliswaar zijn er andere partijen die deze markt bedienen, maar die moeten allemaal genoegen nemen met een lagere plaats op de ranglijst.

Kansen liggen er met name voor aanbieders van marketing automation. Vik Singh suggereerde een dezer dagen bij TechCrunch een koekoekstactiek: koop Marketo, suggereerde hij, en bouw vanuit Salesforce aan een concurrerend platform.

Het lijkt een wat vreemde suggestie. Marketo is weliswaar een komeet in de markt voor marketing automation, maar heeft ‘slechts’ 4000 klanten. Salesforce heeft er ruim 150.000. Echter, het bedrijf integreert ook goed met CRM, en op deze manier zou je een ijzersterke formule kunnen ontwikkelen met het beste van twee werelden.

De combinatie van CRM en marketing automation is natuurlijk niet uniek. Sterker nog: Salesforce biedt zelf zo’n oplossing in de vorm van Pardot.

Maar volgens Singh is Marketo, anders dan rivalen als Eloqua, Pardot en HubSpot, veel beter gepositioneerd: het heeft de aandacht van middelgrote bedrijven en weet langzaam maar zeker de weg naar de enterprise te vinden. HubSpot richt zich bijvoorbeeld op kleinere bedrijven en de CRM integratie biedt lang niet zoveel mogelijkheden.

Volgens Singh doen Salesforce concurrenten Microsoft, Oracle en SAP er verstandig aan om de acquisitie van Marketo te overwegen. Het bedrijf is nu nog betaalbaar, en de klanten die Marketo in combinatie met Salesforce gebruiken zou je gaandeweg een betere propositie aan kunnen bieden vanuit je eigen CRM expertise.

Of het ooit zover komt is de vraag. Salesforce laat zich de kaas niet snel van het brood eten. Het eigen platform wordt gaandeweg steeds verder uitgebreid. De introductie van Wave Analytics twee jaar geleden maakte duidelijk dat Salesforce zijn horizon aan het verbreden is.

Vorig jaar waren er nog oriënterende gesprekken tussen Salesforce en Microsoft over een fusie, maar die deal was te gevaarlijk voor Microsoft. Microsoft had 55 miljard dollar op tafel moeten leggen, waardoor de kasreserves snel zouden slinken. Daarmee blijft Microsoft nog altijd in de race om zijn CRM positie via acquisities verder te versterken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond