-

Adverteren in Rusland kan nu ook via Google

Een dezer dagen werd een belangrijke samenwerking aangekondigd tussen Google en Yandex, de belangrijkste zoekmachine in de Russische taal. Beide partijen gaan hun advertentieruimte beschikbaar stellen via Real Time Bidding. Via Googles DoubleClick krijgt men voortaan ook toegang tot de inventaris van Yandex.

Dat levert interessante mogelijkheden op, want de inventaris van beide bedrijven overlapt elkaar nauwelijks en vult elkaar goed aan, zowel wat publiek betreft als gebruikersdata. Denk niet dat de Russen achterlopen met RTB, want zij claimen met hun technologie MatrixNet zeer gerichte advertenties te kunnen serveren. Dezelfde technologie wordt ook gebruikt voor het rangschikken van zoekresultaten.

Google heeft als zoekmachine nooit veel voet aan de grond kunnen krijgen in Rusland en dat komt vooral door de taal. Russen zoeken liever in hun eigen taal. Vandaar dat Yandex nu een marktaandeel heeft van 60 procent. Wereldwijd staan ze op de vierde plaats, na Google, Baidu en Yahoo. Actuele cijfers zijn niet voorhanden, maar volgens Comscore verwerkt Yandex ten minste 150 miljoen zoekopdrachten per dag en trekt de site 50,5 miljoen bezoekers. Yandex is verder ook enorm groot in Oekraïne, Wit Rusland, Kazachstan en Turkije.

Net als Google verdient Yandex zijn geld met de verkoop van advertenties. De Yandex Direct netwerk werd in 2001 gelanceerd en lijkt grotendeels op Google AdWords. Het veilingsysteem voor advertenties dateert van 2012. Dat is opgezet samen met myThings en later met Tinkoff Digital, bouwer van Ruslands eerste RTB platform, en mode etailer LaModa. Inmiddels is de Russische RTB markt net zo volwassen als elders. Rusland kent DSP’s (DoubleClick en Soloway), aparte trading desks en volwassen advertentienetwerken. Sterker nog: al in 2012 behoorde Rusland tor de snelste groeiende RTB landen ter wereld. In 2015 zal ongeveer 15 procent van de inventaris va RTB worden verhandeld.

De samenwerking met Google betreft alleen display advertenties en niet contextuele tekstadvertenties of search. Toegegeven: direct inkopen bij Yandex kon al, al gebeurde dat in Europa vaak via gespecialiseerde partijen als Hurra,com, naar eigen zeggen het enige West Europese agentschap dat Yandex gecertificeerd is.

Voor Nederlandse adverteerders met een blik op Oost Europa is de Russisch sprekende markt dus iets dichterbij gekomen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond