Dit kan AI voor de IT van je onderneming betekenen
De kans is groot dat AI al op verschillende manieren in je onderneming is geïntegreerd. Zo werken veel bedrijven bijvoorbeeld via clouddiensten, omdat dit personeel in staat stelt om op alle plaatsen ter wereld te werken. Ideaal voor mensen die ook vaak op reis moeten voor werk, digitale nomaden en uiteraard voor thuiswerkers. Voor de IT van een onderneming kan AI ook interessant zijn. Doorgaans geldt het principe: hoe groter een bedrijf, hoe belangrijker de IT. Maar ook specifieke branches hebben veel baat bij een goede IT-infrastructuur. Daarbij kun je denken aan E-commerce en uiteraard nog veel andere niches zoals de klantenservice. De laatste jaren is er echter dus nog iets nieuws bij gekomen binnen de IT en dat is de integratie van AI. Dit staat nog enigszins in zijn kinderschoenen, maar toch kan het zeer veel voor ondernemers betekenen.
Veel taken uit handen nemen
Een van de voordelen van AI is dat ze ‘saaie’ taken uit handen kunnen nemen van personeel. Dit doen ze nu ook al, maar dit gaat nog groeien. AI-agenten worden nu al gebruikt door grote bedrijven en hebben enkele interessante kenmerken. Zo kunnen ze zonder instructies werken en hebben ze een automatisch leervermogen. Ze worden dus snel slimmer en je kunt ze helemaal schalen naar de aard van je onderneming. Daarnaast zijn er uiteraard ook andere AI oplossingen van Knoworries. Maar hoe worden AI-agenten in de praktijk dan gebruikt? Binnen de klantenservice van een webshop kunnen ze bijvoorbeeld klantvragen beantwoorden. Op dit moment kunnen AI-chatbots dat ook al, maar in de toekomst waarschijnlijk ook meer complexe vraagstukken. En binnen de financiële sector kunnen ze bijvoorbeeld fraude opsporen, in de gezondheidszorg helpen bij het stellen van diagnoses en ga zo maar verder.
Meer veiligheid
Cyberveiligheid is voor ondernemers die veelal online opereren een zeer belangrijk issue. Cybercriminaliteit is namelijk een groot probleem, zowel voor bedrijven als consumenten. De kans is groot dat je er weleens mee te maken hebt gehad. Denk aan een phishing mail of iets dergelijks. Wanneer je als ondernemer wordt gehackt, dan kan dit ernstige gevolgen hebben. Enerzijds krijg je dan te maken met reputatieschade, maar het is ook evident dat belangrijke gegevens worden gestolen en daardoor kun je financiële schade lijden en zelfs te maken krijgen met boetes. Welnu, gelukkig kan AI veel betekenen voor de cyberveiligheid. Maar hoe ziet dit er in de praktijk dan uit? Enerzijds kun je dan denken aan waarschuwingen voor bepaalde phishing websites. Het is namelijk een bekend gegeven dat er veel cyberproblemen ontstaan door onoplettendheid bij personeel of andere ‘menselijke’ fouten. Daarnaast kan AI ook helpen bij het detecteren van zwakke plekken binnen de IT-omgeving, kan het onbekende cloud apps en vage software opsporen en ga zo maar verder.
Algehele verbetering van de productiviteit
We gaven eerder in dit artikel al aan dat AI veel taken uit handen kan nemen, maar tegelijkertijd draagt het ook zeker bij aan de algehele productiviteit binnen de onderneming. AI helpt namelijk niet alleen met routine-taken, maar kan ook slimme data-analyses uitvoeren. En misschien wel het meest relevante daaromtrent: deze data ook snel lezen en daar conclusies aan verbinden. Dit kan veel tijd schelen voor medewerkers die bijvoorbeeld actief zijn binnen de marketing en willen weten hoe ze een betere SEO-ranking kunnen krijgen. Ook wat betreft de algehele communicatie op de werkvloer, kan AI een belangrijke bijdrage leveren. Denk aan een snelle samenvatting na een vergadering, chatbots die als ‘eerste’ aanspreekpunt fungeren en ga zo maar verder.
Enkele uitdagingen
Na het lezen van de vele voordelen ben je ongetwijfeld enthousiast geraakt over de oneindige mogelijkheden van AI. Het is echter wel goed om ook even te beseffen dat er enkele uitdagingen zijn. Werken met AI kan tamelijk complex zijn en zeker voor personeel met weinig technologische ervaring. Om die reden is het ook goed om bepaalde trainingen aan te bieden of met een zogenaamde buddy-systeem te werken. Dat meer ervaren collega’s ander personeel bijscholen. Ook is het goed om te beseffen dat AI weliswaar gunstig en zeer effectief is, maar dat je er als bedrijf tegelijkertijd ook zeer afhankelijk van kunt worden. Dat kan verlies in vertrouwen geven of uiteindelijk ten koste gaan van de duurzaamheid van je onderneming. En als laatste is het goed om te weten dat er steeds meer wetgeving komt omtrent AI. Zo heb je bijvoorbeeld al AI-verordeningen waar je je aan moet houden en er is nog veel wetgeving in de maak.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond