Met Google Analytics de ROI vaststellen (infographic)
Voor velen is Google Analytics de standaard waarmee slechts drukte op een website wordt vastgesteld en wordt nagegaan welk gedrag die bezoekers vertonen. Maar wat vaak wordt vergeten is dat het softwarepakket veel waardevollere mogelijkheden biedt dan dit. Het geeft actiegerichte metrics die de conversieratio zienderogen laten toenemen.
Onderzoek van Formstack wijst uit dat de Return on Investment (ROI) slechts in een derde van de gevallen door marketeers wordt vastgesteld met het pakket. En dat is opvallend: het is de standaard om de bedrijfsomzet te laten groeien. De onderzoekers stellen vast dat te veel marketeers zich beperken tot de gemakkelijk te verkrijgen data. De gegevens die moeten leiden tot waardevergroting worden simpelweg vergeten.
Wil de marketeer het volle potentieel van de statistische gegevens benutten dan moet de focus verlegd. Van bounce ratio naar bounce ratio per bron, van transactieratio naar gemiddelde orderwaarde, en van de conversie per kanaal naar assisterende conversies.
Ter voorbeeld heeft het bedrijf een infographic geproduceerd waarmee de ROI van een landingspagina kan worden berekend. Het proces omvat vier specifieke stappen: vaststellen van het publiek, ontdekken van conversieratio’s, berekenen van paginaopbrengst en toekennen van waarde aan acties van de bezoeker.
Het zijn simpele stappen die voor een marketeer de werkelijke waarde van zijn of haar werk in kaart brengen. Het volledige rapport met statistische mogelijkheden en functies is hier te lezen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond