-

Hoe Google Glass search en SEO zal veranderen

Nu steeds meer mensen met de Google Glass over straat kunnen, moeten we ons afvragen wat deze draagbare technologie met ons gedrag gaat doen. In hoeverre blijft ons zoekgedrag gelijk? En wat betekent dit voor de zoekmachine-optimalisatie?

Het idee achter dit type wearables is om je de functies van een smartphone te bieden, zonder dat je daar voor naar de broekzak hoeft te grijpen. Google introduceerde een bril met een kleine computer aan boord, waarbij informatie direct in je blikveld wordt getoond. Foto’s maken, routes uitstippelen, het laatste nieuws bekijken of die ene zoekopdracht uitvoeren, het is allemaal mogelijk Juist dat laatste maakt dat het de zoekmachine-optimalisatie mogelijk gaat veranderen. Daniel Christo van Marketingland deed enkele voorspellingen. Zo wordt het werkveld van de SEO-expert beïnvloed.

Zoekresultaten in nieuw formaat
Een zoekopdracht leidt niet tot de traditionele resultatenlijst (SERP) met een tiental opgesomde relevante links. Zoals onderstaande schermafdrukken verduidelijken, maakt Google gebruik van ‘cards’. Dit betekent dat slechts het eerste zoekresultaat zichtbaar is en actief moet worden geswiped voor een volgende link. Is je pagina als derde of vierde resultaat geïndexeerd dan is de kans groot dat velen je website nooit zullen zien.

glass

glass

glass

Komt het meeste organische verkeer voort uit zoekwoorden op ietwat lagere posities? Mogelijk dat de hoeveelheid bezoekers afneemt wanneer meer wordt gezocht met een Glass of vergelijkbare apparatuur. Hiermee wordt het behalen van een eerste positie nog belangrijker voor een groter deel van je zoekwoorden. Houd de adoptiegraad van de Glass goed in de gaten.

SEO en afbeeldingen
De Glass zou het winkelen wel eens snel en sterk kunnen veranderen. In plaats van schappen vol producten kan een winkelier volstaan met enkele proefmonsters. De slimme bril kan direct productinformatie als prijs, eigenschappen, reviews en voorraad tonen. Knikken naar het item voegt het direct toe aan een virtueel winkelwagentje, waarna je een volle tas kunt afhalen bij de kassa. Uiteraard wordt er afgerekend vanuit de eigen digitale Google Wallet. Gemak dient de mens.

Iedere keer dat een product wordt bekeken, zoekt Glass het internet af naar relevante en gerelateerde informatie. Kortingsbonnen, prijsvergelijk en productbeoordelingen moeten worden geoptimaliseerd zodat de consument wordt voorbereid op de aankoop. Een contentstrategie moet inhoudelijk overeenkomen met dat waar het winkelend publiek behoefte aan heeft, door het publiek gegenereerde inhoud op grote schaal ingezet.

Audio search
Verschillende applicaties doen een poging dé zoekmachine van het geluid te worden. Shazam breidde de catalogus bovendien uit met een grote selectie aan televisieprogramma’s en commercials. Google heeft de capaciteit al in huis om via de Glass muziek, televisieprogramma’s of een reclame te herkennen. Wanneer een muziekfragment is geïdentificeerd kan deze worden aangeboden in de Play Store, als fragment op YouTube of het zou aanvullende informatie over het product kunnen tonen. Met name voor dit laatste grijpt Google naar de relevante zoekresultaten. Iets waar met SEO directe invloed op kan worden uitgeoefend.

Kracht van de vertaling
Google is steeds beter in staat een zoekopdracht te vertalen en relevante resultaten uit ieder ander land te tonen. Het onderscheid tussen Google.com, Google.nl of Google.be zou hiermee wel eens kunnen verdwijnen. De beste posities worden niet langer verdeeld over naaste concurrenten, maar een wereldwijde markt. Dat resulteert in groter belang van SEO en een hogere moeilijkheidsgraad van optimalisatie.

Apps als content
Er is een steeds groter wordende collectie aan Glass Apps. Ook in Nederland worden hiervoor de eerste stappen ondernomen. Belangrijk is om uit te kijken naar nieuwe manieren van zoeken en vertoning van informatie. Heb je er bijvoorbeeld al eens aan gedacht hoe live video-uitzendingen of augmented reality geïntegreerd kunnen worden in een contentstrategie? Het zijn typen media die op nieuwe devices een rol van betekenis hebben.

De groei van Google+
Net zoals dat voor alle andere diensten van Google geldt, is de sociale laag prominent aanwezig. Veel van wat er mogelijk is op de Glass staat in relatie tot Plus-contacten of circles. Zodra de populariteit van de bril toeneemt zal het aantal Google+ gebruikers snel groeien. Mocht Google+ hét wereldwijde sociale netwerk van de toekomst worden, dan zal het algoritme daar sterk door worden beïnvloed. De toename van sociale data en de invloed die dat zal hebben op zoekresultaten verandert de zoekmachine-optimalisatie. Houd je al rekening met dit platform of verzamel je nog steeds likes?

Persoonlijk zoeken
Om te kunnen zoeken met Glass zul je ingelogd moeten zijn met je Google-account. Dit heeft een aantal gevolgen voor de marketeer en SEO-expert. Het bedrijf verzamelt nog meer persoonlijke gegevens en het persoonlijk profiel wordt accurater. Zoekresultaten bevatten in de toekomst nog meer op Google+ gedeelde content. Glass toont, zoals toegelicht, slechts een beperkt aantal resultaten. Het eerste resultaat zal relevant en waar mogelijk gepersonaliseerd zijn. Het betekent ook dat er aan de hand van de Knowledge Graph vaker antwoord zal worden gegeven op een vraag in plaats van een bezoeker te linken. Belangrijke voorwaarde voor toekomstig succes is een voor de Knowledge Graph leesbare website.

Technische ontwikkelingen als deze gaan gestaag. Marketeers die zich verdiepen in de consequenties van nieuw gedrag zijn in staat te anticiperen op SEO van de toekomst. Wees voorbereid op de rol die Google+ gaat spelen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Eduard Blacquière

Allemaal zonder twijfel trends die het zoeken en zoekmachine-optimalisatie veranderen, maar dat staat eigenlijk los van Google Glass.

De meeste trends die hier benoemd worden, zijn er al een tijdje en worden steeds duidelijker in Google; ook zonder Google Glass.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond